فريب شناسي و راه‌هاي پيشگيري و مقابله با آن از نگاه قرآن
۱۴۰۰-۰۹-۲۳
این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای مهیا شده، هدف آن «فریب شناسی و راه های پیشگیری و مقابله با آن» از نگاه قرآن است.
فريب شناسي و راه‌هاي پيشگيري و مقابله با آن از نگاه قرآن

 فريب شناسي و راه‌هاي پيشگيري و مقابله با آن از نگاه قرآن/ پژوهشگر فرحناز کريمي.- استاد راهنما غلامحسين عصارزاده.- کارشناسي ارشد (جامعة المصطفي (ص) العالمية، رشته تفسير و علوم قرآن) ؛ ‎۱۳۹۹.

توصیفگر ها:  فریب، دشمن شناسی، نفس اماره، شیطان، مکر، خدعه                          شماره دیویی:ف516ک 632/ 297
چکیده:
     این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای مهیا شده، هدف آن «فریب شناسی و راه های پیشگیری و مقابله با آن» از نگاه قرآن است. با توجه به آیات قرآن دشمن برای نابودی دین الهی از طرق مختلف وارد می شود که یکی از ان فریب است که به صورت نهان یا اشکار برای ضرر رساندن به خود یا دیگری تحقق می یابد. واژگان متعدد در قرآن، مفهوم فریب را به همراه دارد. واژگانی چون: مکر، خدعه، کید، خب، ختر در کاربردهای متعدد قرآ«ی مفهوم فریب را ارائه می کنند. واژه مکر در بدو امر، معنای منفی و مذمومی به ذهن متبادر می کند، اما از آن جا که این واژه در قؤان و روایات، در مورد خداوند نیز به کار رفته است و خداوند از فعل و صفت مذموم، مبراست، لازم می آید که دقت بیشتری در معنا و مفهوم این واژه صورت گیرد تا مشخص شود که این واژه بار منفی دارد یا بر اثر کثرت استعمال در موارد منفی و مذموم و در طول زمان، مفهومی غیر مثبت از آن به ذهن می آید. بر این اساس، می توان مکر را به دو قسم مکر الهی و مکر الهی تقسیم کرد. در این نوشتار گونه های فریب معرفی شده است و برای هر کدام ویژگی ها معرفی شده است و به طور منظم توصیف و مصادیق آن در قرآن ذکر شده است. از جمله دستاوردهای این پایان نامه این است که در موضوع فریب  شناسی تمرکز بر شناخت عوامل اصلی و زمینه ای و مدیریت و مقابله آن ها می تواند مانع تحقق شکل گیری فریب شود. همچنین راهکارهایی برای مقابله با فریب و توطئه بر اساس آیات قرآن معرفی شده است.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید