تزيين و تحبيب دين از منظر قرآن کريم
۱۴۰۰-۰۹-۲۳
مهمترین اصول و روش های تبلیغ دین از منظر قرآن کریم، تحبیب و تزیین دین است، استنباط اصول و روش های تبلیغ دین بر اساس قرآن کریم، هدف مهم نگارش این پایان نامه بوده است.
تزيين و تحبيب دين از منظر قرآن کريم

 تزيين و تحبيب دين از منظر قرآن کريم/ پژوهشگر زاهده جعفري.- استاد راهنما عصارزاده.- کارشناسي ارشد (جامعه المصطفي العالميه خراسان، رشته تفسير و علوم قرآن) ؛ ‎۱۳۹۹.


توصیفگرها: دین، تزیین، تحبیب، زیباشناسی، اسلام، جنبه های قرآنی، هنر، تبلیغات                        شماره دیویی: ت462ج 045/ 297

چکیده
     استنباط اصول و روش های تبلیغ دین بر اساس قرآن کریم، هدف مهم نگارش این پایان نامه بوده است و برای نیل به این هدف، روش استنتاجی در بررسی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیه السلام مورد استفاده قرار گرفته است.
درباره موضوع تبلیغ دین به مخاطبین، تاکنون راهکارها و روش های مختلفی لحاظ شده که متاسفانه برخی منجر به دین گریزی مخاطبین شده، و این نتیجه ناشی از عدم توجه به اصول و روشهای تبلیغی مکتب ثقلین بوده است چرا که از مهمترین اصول و روش های تبلیغ دین از منظر قرآن کریم، تحبیب و تزیین دین است. پس از این بررسی ها، مسئله اساسی « بررسی راهکارهای تزیین و تحبیب دین» مطرح شد و به منظور پاسخ به این مسئله، ابتدا قلمرو معنایی تزیین و تحبیب و سپس  اقسام تزیین از منظر مکتب ثقلین مورد مداقه قرار گرفته و از این راهگذر به دست آمد که فطرت انسان با تزیین و تحبیب حقیقی مفطور شده است، و لذا مجموع راهکارها و روش های تبلیغ دین مبتنی بر این حقیقت اصیل ارائه شده است. آموزه های مکتب ثقلین ضمن اینکه انسان را به حقیقت معنای تزیین و تحبیب فرا می خواند، او را از مجذوب شدن به تزیین ظاهری که گاه از جانب شیطان و گاه از جانب نفس است، انذار می دهد.
اعجاز کلامی و معنایی آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیه السلام، جغل احکام و دستورات الهی و تبیان آنها به احسن وجوه، استفاده از شیوه ها و روش های جذاب گفتاری مانند روش تذکر، مقایسه ای، تشویق، تمثیلی، موعظه، پرسش و پاسخ، حکمت، جدال و روش رفتاری تحبیب دین مانند تواضع، عفو، اخلاص، صبر، خدمت رسانی به نیلزمندان، پاسخکویی به نیازهای متئی و معنوی، از راهمکارهایی می باشد که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید