موزه رضوی مزین به قرآن دستخط مولود کعبه
۱۴۰۰-۱۱-۲۸
قرآن با ‎دستخط منسوب به امام علی (ع) به نمایش درآمده در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی، یکی از قدیمی‌ترین قرآن‌های کامل دست‌نویس جهان است که از منابع مهم پژوهش در قرآن و متون خطی به شمار می‌رود.
موزه رضوی مزین به قرآن دستخط مولود کعبه

مهدی قیصری‌نیک؛ معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان این مطلب به شاخصه‌های ارزشمند این نسخه اشاره داشت و گفت: قرآن منسوب به امام علی(ع) که به خط کوفی 15 سطری کتابت شده به دوران نخست اسلامی تعلق دارد.


وی ادامه داد: این قرآن در سال ۱۰۰8 هجری قمری توسط شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام رضا (ع) شده است و وقف‌نامۀ آن را شیخ بهایی در پشت برگ اول نسخه نگاشته و در حاشیه‏ها و صفحه آخر آن يادداشت‏های تاريخي«داخل عرض شد» و«زيارت شد» و «ملاحظه شد» با مهر متصديان وقت از شعبان 1266 تا نوزدهم شوال 1342 هـ. ق ثبت شده است.


قیصری، ویژگی‌های متعدد این نسخه خطی را بیانگر قرائات، رسم‌الخط، شمارش آیات، اسماء سور و ترتیب مصحف عنوان کرد که از سوره هود(الر كتاب احكمت آياته ...) تا پايان سورة كهف (ولايشرک بعباده ربه احداً)  به خط کوفی در 69 برگ روی پوست کتابت شده است.


وی به دیگر آرایه‌های این نسخه نفیس اشاره داشت و گفت: قرآن منسوب به امام علی(ع) درصفحات دوم وسوم دارای تذهيب بوده و اسامي سوره‏ها و عدد هر 10 آيه در دايرة زرّين به خط زر با تحرير آمده و در آخرین صفحه رقم «کتبه علي‌بن ابي طالب» نوشته شده است.


گفتنی است در سندی موجود در آرشیو مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی فهرست و مشخصات قرآن‏ها و کتاب‏هاي وقفي و قرآن‏هاي به خط ائمه و ساير نفايس وقفي، تحويلی به ميرغياث‌الدين محمد حسيني، کتابدار کتابخانه آستان قدس در شعبان ‎۱۰۱۰ق ثبت شده است.


علاقمندان به آثار تاریخی و فرهنگی می‌توانند از این نسخه نفیس که در ورودی موزه قرآن و هدایای رهبری واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی به نمایش گذاشته است از ساعت 8 تا 30/12 دیدن کنند.   

 

 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://library.razavi.ir/fa/313953
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید