هلهله افتاده در نغمه نقاره‌ها
۱۴۰۱-۰۳-۲۱

حال و هوای بارگاه ملکوتی رضوی در شب میلاد امام مهربانی‌ها؛   

هلهله افتاده در نغمه نقاره‌ها

غروب روز دهم ذی‌القعده که فرا می‌رسد نقاره‌های حرم هلهله‌کنان میلاد پر سرور مهربان‌ترین امام حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را بشارت می‌دهند. همهمه‌ای از شادی و سرور همراه با بوی عود و اسپند در فضای صحن‌ها حریم ملکوتی حضرت رضا(ع) پیچیده است. همه چشم‌ها به مناره‌های بلند و گنبد طلایی این آستان مقدس دوخته شده است. 

فرقی نمی‌کند اهل کجاست و از کدام دیار مسافر خراسان شده‌، صدها هزار عاشق و دلباخته امشب که شب میلاد عالم آل محمد(ص) است همراه با خیل ملائک همچون پروانه گرد شمع وجود امام مهربانی‌ها جمع شده‌اند تا در این شب میلاد ثناگوی حضرت سلطان باشند و این میلاد فرخنده و مسعود را جشن بگیرند.  
 

همه‌ مدح تو گوید 
امشب در این صحن و سرای همه‌ چیز نشان از جشن و سرور داشت، از گل و روشنایی و بوی عطر اسپند و گلاب تا نوای مداحان و مولودی‌خوانان، همه ثناگوی میلاد امام مهربانان بودند. هزاران هزار زائر دلداده هم خود را به این حریم قدسی رسانده‌ بودند تا به شیوه‌ای و طریقی میلاد این امام رئوف را به محضرشان تبریک گویند.
یکی از بصره آمده بود و غذای گرم تقدیم میهمانان این حرم می‌کرد و دیگران هم از دورترین نقطه به پایتخت معنوی ایران، گلاب و شیرینی و شربت بین زائران توزیع می‌کرد.
 

جرعه نوش معارف ناب رضوی
باران بهاری هم امشب نوید شبی مبارک را به همگان داد. برنامه‌های شب میلاد امام رضا(ع) که قرار بود در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار شود  با بارش رحمت الهی به رواق امام خمینی(ره) منتقل شد.
مراسم ساعتی قبل از اذان مغرب در با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با صوت علیرضا رضایی قاری و موذن آستان مقدس رضوی آغاز شد و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی پای منبر حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی و سخنران حرم مطهر رضوی نشستند و جرعه نوش معارف ناب رضوی شدند.
این کارشناس دینی در تبیین شخصیت امام رضا(ع) گفت: مبارزه  با فرقه‌های انحرافی از مهمترین اقدامات دوران امامت امام رضا(ع) بود. در زمان امامت ایشان فرقه‌های ضالِّه بسیاری از جمله واقفی‌ها، جبریه و غالیان به وجود آمده بود.
وی ابراز کرد: مبارزه امام رضا(ع) با ایشان یک مبارزه علمی بود و با برگزاری جلسات مناظره علمی سعی می‌کردند با افکار انحرافی که در جامعه اسلامی به وجود آمده بود مبارزه کنند.
حجت الاسلام رفیعی افزود: یکی دیگر از اقدامات امام رضا(ع) در طول دوران امامت، مبارزه با انحرافات اخلاقی بود. در یک جامعه تعداد افرادی که دچار انحرافات اخلاقی می‌شوند، بسیار بیشتر از کسانی است که گرفتار انحرافات فکری و اعتقادی می‌شوند.
وی ابراز کرد: امام رضا(ع) همواره در خصوص انحرافات اخلاقی همچون حسد، دروغ، حرص، غرور، غضب و ... به شیعیان و پیروان خود تذکر داده و شیوه صحیح اخلاق اسلامی را به آنها آموزش می‌دادند.
این کارشناس مذهبی گره‌گشایی از کار مردم و کمک به ضعیفان را از دیگر ویژگی‌های امام هشتم معرفی و خاطرنشان کرد: پیروان و شیعیان امام هشتم باید به تاسی از این امام بزرگوار در گره‌گشایی از کار مردم و کمک به اقشار ضعیف جامعه کوشا باشند.
 

هشتمین حجت حق پرده ز رخسار گرفت
در ادامه این مراسم ابوالفضل اسماعیلی مشکینی، ذاکر و ستایشگر اهل بیت(ع) در این شب فرخنده و مبارک شعری از اشعار سید رضا موید؛ از شاعران آئینی اهل بیت(ع) را برای زائران حرم رضوی قرائت کرد.
«همه جا غرق صفا شد،  پر طراوت همه جا شد، شب میلاد رضا شد
شب میلاد کرامت، شب میلاد کرم، شب میلاد وفا شد،  شب میلاد رضا شد
عالم آل محمد به جهان جلوه نمود، عَلَم علم بپا شد شب میلاد رضا شد
هشتمین حجت حق پرده ز رخسار گرفت، حاجت شیعه روا شد شب میلاد رضا  شد».
 

اتحاد حول محور امام رضا(ع)
میهمانان ویژه مراسم شب میلاد امام رضا(ع) تولیت اعتاب مقدسه علوی، حسینی، عباسی، امامین عسکریین، امامین کاظمین، آستان مقدس رقیه بنت الحسین(ع)، تولیت مسجد مقدس کوفه و مزارات شیعی بودند که این میهمانان در یک حرکت فرهنگی-مذهبی نشان «همه خادم الرضاییم» را امضا و رسانه‌ای کردند که این اقدام گامی موثر در وفاق و اتحاد بیشتر کشورهای اسلامی حول محور نام مقدس امام رضا(ع) محسوب می‌شود. 
در این مراسم همچنین شال عیدانه ویژه خدمت در ایام دهه کرامت نیز از سوی آستان مقدس رضوی به تولیت اعتاب مقدسه اهدا شد.
در ادامه این مراسم مداح و ذاکر اهل بیت(ع)؛ احمد واعظی به اجرای مولودی‌خوانی و مداحی پرداخت و زائران حریم ملکوتی رضوی با سردادن ندای «رضا رضا» با این مداح و ستایشگر اهل بیت(ع) همراهی کردند.
از دیگر برنامه‌های این برنامه اجرای برنامه شعرخوانی توسط احمد بابایی و علی زمانیان در شب میلاد پر نور و سرور عالم آل محمد(ص) در حرم رضوی بود. 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir/fa/324261
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید