قرآن در قرآن/ محمد اخوان
۱۴۰۱-۰۵-۰۹
قرآن در قرآن/ محمد اخوان

 

عنوان: قرآن در قرآن

پدیدآور:  محمد اخوان

مشخصات نشر: کاشان: مرسل، ۱۳۸۹.

شماره راهنمای دیویی: ق 317الف159/297

 

کتاب پیش رو به معرفی قرآن از زبان قرآن می پردازد که به شرح آیاتی از قرآن پرداخته که به نوعی بیانگر بخشی از اوصاف و «ویژگی‌های قرآن» کریم می‌باشند. نگارنده فصل اول را به بیان ابعاد اعجاز قرآن کریم از زبان آن پرداخته و در ادامه علوم قرآنی که ابزاری مهمی در فهم آن می‌باشند را مورد توجه قرار داده است. فصل سوم و چهارم به حقانیت و هدایت‌گری قرآن پرداخته و راه را برای پرداختن و 25 صفت قرآن در فصل پنجم هموار نموده است. فصل ششم و هفتم به توصیف جهان‌بینی و ایدئولوژی قرآن اختصاص یافته و در فصل بعد، مشرکان و کافران، اهل کتاب و منافقان به عنوان سه دسته از مخالفان قرآن مورد توجه قرار گرفته و منطق قرآن در رویارویی با آنان تشریح گردیده است. دو فصل پایانی نیز به موضوع الگوهای قرآنی و آداب قرآن پرداخته است.

بخشی از متن کتاب

فصل اول / اعجاز قرآن

در آیه 90سوره انعام می خوانیم آنان( گروهی از پیامبران)را خدا هدایت کرده است ، پس به ره یافتگی آنها اقتدا کن ، بگو (برای رسالتم) از شما پاداش نمی خواهم و قران  جز مایه ی یاد آوری برای جهانیان نیست. این که در پایان آیه ، قرآن کتاب جهانی معرفی شده ، از یک سو گویای اعجاز و فوق بشری بودن آن است و نیز نشان از جاوداگی قرآن و اسلام داشته، باز تاکیدی بر اعجاز قرآن است و از دیگر سوجهانی بودن اسلام را می رساند، که نتیجه اش برتری اسلام برادیان دیگر ، ناسخ بودن اسلام نسبت به آنها و استمرا ر اعجاز قرآن است.

 بیان اعجاز قرآن و ویزگی های آن در آیات بعدی این سوره نیز ادامه یافته است :«به راستی از سوی خدا مایه های بینایی برای شما آمد، پس هر کس بینا شد به سود اوست و آن که نابینا گردید به زیان اوست و من مراقب و مسئول شما نیستم  ما بدین سان آیات خویش را تشریح و آشکار می کنیم ، ولی مشرکان می گویند این آیات بشری است. لیکن ما آنها را برای آنان که می دانند توضیح می دهیم . از انچه که از سوی فرمانروایت به تو وحی شده پیروی کن، جز او معبودی نیست و از مشرکان دوری کن»   سوره انعام آیه 106-104

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
قرآن در قرآن/ محمد اخوان.- کاشان: مرسل، ‎۱۳۸۹. صفحه 15
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید