کتاب« عقیله»؛ روایت بانوی صبر و استقامت
۱۴۰۱-۰۵-۱۱
همزمان با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع)، انتشارات به نشر، با برگزاری سیزدهمین پویش مطالعاتی، طرح کتابخوانی «از حسین بخوانیم» با معرفی 8 اثر عاشورایی را راه‌اندازی کرد. آستان نیوز به منظور معرفی کتاب های این پویش، به سراغ الهام امین نویسنده کتاب «عقیله» رفت تا مخاطبان خود را بیشتر با این اثر آشنا کند.
کتاب« عقیله»؛ روایت بانوی صبر و استقامت


کتاب«عقیله»؛ روایت بانوی صبر و استقامت

الهام امین، از شاعران معاصر از سال 1375 به طور جدی به عرصه شعر ورود کرد. عضویت در انجمن‌های ادبی و بهره‌گیری از  استادانی همچون مصطفی محدثی خراسانی و زنده یاد استاد صاحبکار، سبب ترغیب او به شعر و شاعری شد.
او سال‌هاست در حوزه شعر آئینی قلم می زند که البته با توجه به توانمندی هایی که داراست، در کنار شعر، نویسندگی هم می کند.  کتاب «شالی از شکوفه» اولین مجموعه شعر اوست که توانسته در سال ۱۳۸۸، جایزه قلم زرین را به خود اختصاص دهد. و کتاب عقیله درباره حضرت زینت(س)، از تجربه های او در حوزه نویسندگی است که انتشارات  به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)  آن را منتشر کرده است
 
عقیله خطاب به عقیله
کتاب «عقیله» خطاب به حضرت زینب کبری است. خواننده با مطالعه آن، گویی خود را در محضر آن بانوی عظیم الشان می‌بیند و می‌یابد، از سویی به عنوان ارادتمندی شیفته، واله و حیران و از سویی دیگر، شگفت زده از این همه عظمت با سرور خویش سخن می‌گوید و در برابر این معجزه آفرینش، آیین ادب را ادا می کند
 
از تولد تا پرواز
«عقیله» مرور تاریخ صدر اسلام، از روزهای رحلت رسول خدا، در دوران کودکیِ حضرت زینب(س) تا پایان عمر مبارک آن بانو است و تمامی فرازهای مهم زندگانی آن حضرت و نقش آفرینی‌های ایشان را بدون روضه‌خوانی‌های متداول با قلمی شیوا و هنرمندانه بیان می‌کند
الهام امین براساس منابع تاریخی معتبر، اطلاعات نابی‌ را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که در «چینش»، «نوع قلم» و «انتخاب زاویه دید» کم‌نظیر است.
«عقیله» نه داستان است و نه متنی تاریخی؛ بلکه مکتوبی است استوار که نظارت پیش از چاپ و مقدمه استاد محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام بر ارزش کتاب افروده و اطمینان خواننده را به کتاب پیش رویش، صدچندان می‌کند.
حدود 8 ماه از انتشار کتاب «عقیله» می‌گذرد، این اثر تاکنون چندین نوبت به چاپ رسیده و به تازگی در جشنواره کتاب سال خراسان رضوی در سال 1401برگزیده شده است.  
 
روایت بخش‌های مغفول زندگی حضرت زینب(س(
«الهام امین» که «عقیله» اولین اثرش در حوزه نثر است و  لحنی کلاسیک و تاریخی را برای  روایت کتابش برگزیده، اظهار می‌کند: من همواره به مباحث تاریخ اسلام علاقه‌مند بودم و در این زمینه مطالعاتی نیز داشتم. کتابی را درباره‌ حضرت زینب(س) مطالعه کردم و دریافتم که چقدر اطلاعات ما از زندگی حضرت کم است و در واقع ایشان در جامعه ما مهجور هستند. خوانش اثر و علاقه من به مطالعه تاریخ اسلام، این انگیزه را در من ایجاد کرد که کتابی را در باب زندگی ایشان بنویسم.
الهام امین که از پنجره شعر وارد دنیای ادبیات شده است، ادامه می‌دهد: از ابتدا اصلا قرار نبود داستان بنویسم ، با مرور در باب زندگی حضرت زینب(س) شروع به مطالعات و پژوهش کردم. بعد از گذشت حدود 2 سال مطالعه و یادداشت‌برداری از منابع تاریخی مختلف شروع به نوشتن و قصد کردم با روایت داستانی بنویسم ؛ چرا که معتقدم آنچه  که می‌تواند فرهنگ عامه را تحت تاثیر قرار دهد چیزی جز داستان نیست.
 
این نویسنده درادامه این طور می گوید: حضرت زینب(س) یک انسانی است، با وجوه گوناگون و صاحب ابعاد مختلف شخصیتی که خیلی از ابعاد زندگی وسیره رفتاری ایشان بر مردم حتی خیلی از کسانی که ارادت ویژه به ایشان دارند، مغفول و پوشیده است. در واقع می‌توان گفت مردم زندگی حضرت را در قالب یک بانوی صبور مصیبت دیده می‌بینند که محصول حادثه عاشورا و اتفاقاتی است که بعد از آن رخ داده است. حضرت زینب(س) در واقعه کربلا 56 سال سن داشتند و در واقع تمام سال‌های قبل از واقعه عاشورا  از نگاه مردم مغفول مانده است، حتی همان حوادث بعد از حادثه عاشورا و آنچه که بعد از دوران اسارت برای حضرت زینب پیش آمد از نگاه مردم پوشیده  مانده است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: «غباری سیاه از زمین بر آسمان برخاست و رنگ آسمان به شب زد. هر چه چشم می‌دواندی در آن معرکه خون و شمشیر، دیگر حسین(ع) را نمی‌دیدی.
 
سم‌کوب اسب‌ها  و چکاچاک شمشیرها، سرهای فرو افتاده و تیغ‌های خون رنگ و افق تا افق کبودی و تیرگی چنان می‌نمود که زمین و آسمان آبستن حادثه‌ای شوم بود.
 
این سوی میدان ، زنان حرم سر در گریبان‌ها برده بودند و بر این مصبیت سهمگین می‌گریستند. تو نیز دست بر سر نهاده بودی و به اضطراب، چشم‌هایت در گوشه گوشه میدان می‌چرخید به دنبال حسین(ع».)

شایان ذکر است، انتشارات به نشر، در ایام ماه محرم و صفـر با هدف آشنایی با اهداف نهضت امام حسیـن(ع)، پویش خانوادگی مطالعـه آثـار موضوعی برگرفته از ۸ عنوان کتاب را برای گروه‌سنی کودک، نوجوان و بزرگسال برگزار می‌کند
کتاب‌های «قصه‌های روضه»، «عقیله؛روایتی از زندگی حضرت زینب(س)»، «شهادت نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا»، «مسلم بن عقیل ،شهید جاوید»، «بچه‌های عاشورا»، «گوشه ششم عاشقی»، «داعشی و عاشقی»، «یک دخبر بی‌گوشواره» از جمله منابع این پویش مطالعاتی است
علاقه‌مندان می‌توانند با تهیه هر یک از این کتاب‌ها و ارسال کد قرعه کشی ابتدای آن به سامانه  30003209 در این پویش مطالعاتی شرکت کنند. یک کمک هزینه سفر به کربلای معلی به ارزش ۵ میلیون تومان  و 5کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به ارزش یک میلیون تومان از جمله جوایز پویش مطالعاتی «از حسین بخوانیم» است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید