بررسی واژه رحمت و کارکرد اجتماعی و آثار دنیوی و اخروی آن
۱۴۰۱-۰۹-۱۲

عنوان عربی: دراسه مفرده الرّحمه و وظیفتهاالاجتماعیّه،آثارالدنیویه والاخرویه من المنظور قرآنی

نگارنده(الطالبه):نضّال حسین عبدالرشید السودانی

شماره دیویی: د 794 س 297/42

دانشگاه فردوسی مشهد-دانشکده الهیات

رشته تحصیلی :علوم قرآن و حدیث مقطع کارشناسی ارشد

معرفی پایان نامه:

در چکیده پایان نامه « بررسی واژه رحمت و کارکرد اجتماعی و آثار دنیوی و اخروی آن» چنین می خوانیم:

 رحمت با تمام ابعاد فردی و خانوادگی و اجتماعی اش از جمله شاخصه های محوری قرآن به طور خاص، و احادیث به طور عام می باشد .به طوری که می توان گفت، رحمت، از سویی نقشی بنیادین در شکل دهی شخصیت فرد داشته و از دیگرسو بنای خانواده و جامعه را کامل می کند. بدین روی،دایره تعاملی که از فرد و خانواده و جامعه تشکیل شده، به واسطةآن به هم پیوند می خورند.

 این جستار با تکیه بر رویکرد وصفی-تحلیلی و تفسیری دو بعد بنیادین را دنبال می کند. بعد نظری: از زاویه نظری، به محورهای نظری چون تعریف رحمت از حیث لغوی، انواع، سطوح،دایره شمول و جایگاه آن در اسلام و دیگر شریعت های آسمانی می پردازد. بعد تطبیقی: از این زاویه بر آن است تا با مطالعه رحمت فرد، خانوادگی و اجتماعی، میان آن ها پیوند ایجاد نماید. همچنین به آثار دنیوی رحمت مانند صبر، عفو، اعتدال،و آثار اخروی آن همچون شفاعت، غفران و داخل شدن در بهشت می پردازد. از سوی دیگر دستاوردهای اجتماعی آن یعنی تحقق اخلاق حسنه، رعایت عدالت و حقوق اجتماعی، اصلاح و حاکم شدن امنیّت اجتماعی را تبیین می کند.

 از جمله نتایجی که از تحقیق « بررسی واژه رحمت و کارکرد اجتماعی و آثار دنیوی و اخروی آن» حاصل شد این که رحمت تنها یک شاخص فردی نیست بلکه شاخصی اجتماعی نیز هست؛بنابراین اگر فرد با خود مهربان باشد، طبیعتاٌ با خانواده و جامعه خود نیز مهربان خواهد بود. عکس این قضیه نیز صادق است. خداوند متعال ما، رحیم رحما، با بندگان خود مهربان است و زین روی پیامبران و انبیای خود را برای تمام اقوام مبعوث کرد تا فلسفه زندگی یعنی رحمت را به ما بیاموزند،آن گونه که در قران کریم پیامبر خود را خطاب قرار می کند:( ما تو را تنها به خاطر رحمت فرستادیم)

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید