‎لغت نامه تفسيری: جدیدترین لغت نامه تدبری قرآن
۱۴۰۱-۰۹-۲۷

 پدیدآور:  ابوالفضل بهرام‌پور

مشخصات نشر: قم: آواي قرآن، ۱۳۹۹

مشخصات ظاهری: هشت،  ۶۰۴ ص

شماره دیویی: ل 842 ب فا 297/13 م

معرفی کتاب:

«لغت نامه تفسیری: جدیدترین لغت نامه تدبری قرآن» ، به طور کلی با بقیه لغت نامه های قرآن کریم فرق می کند. ما فقط وقتی به توضیح لغتی از قرآن احتیاج پیدا می کنیم، به لغت نامه رجوع می کنیم ولی لغت نامه تفسیری حاضر، یک کتاب مطالعه و تدبر است چه به لغت قرآن احتیاج پیدا کنیم یا نکنیم.

صفحات این لغت نامه بر اساس صفحات قرآن کریم شماره گذاری شده است. مثلا اگر شما در صفحه 275 قرآن، به توضیح لغتی احتیاج پیدا کردید، صفحه 275 لغت نامه تفسیری را باز می کنید و لغت مورد سوال خود را می خوانید و اگر همین لغت در صفحه 300 قرآن کریم پیش آمد، خواهید دید که این لغت در همان صفحه نیز تکرار شده است. دلیل این صفحه آرایی این است که اولا مراجعه به لغت های قرآن برای عموم آسان شود و جهت اصلی این بوده که یافتن لغت در لغتنامه از طریق ریشه یابی برای خیلی ها مشکل است.

این لغت نامه تفسیری به این دلیل، کتاب مطالعه است که به انسان قدرت تدبر و تحلیل قرآنی می دهد. مثلا در این کتاب گفته شده است: اَسلَمَ: این کلمه دو ترجمه دارد: ترجمه به صورت فعل لازم، تسلیم شد- ترجمه به صورت فعل متعدی- تسلیم کرد. ابراهیم (ع) تسلیم خدا شد مفهوم روشن است ولی وقتی می گوییم ابراهیم تسلیم کرد، باید پرسید چه چیزی را تسلیم کرد؟ اینجاست که باب تدبر به روی انسان باز می شود.

مآخذ لغت ها در آخر کتاب نام برده شده است ولی گاهی به خاطر اهمیت لغت، در بعضی موارد، نام مآخذ در کنار لغت ذکر شده است. هم چنین ممکن است یک لغت، معانی متعدد داشته باشد ولی آن معانی آورده شده که در این آیات کاربرد دارد.

از دیگر ویژگی های کتاب حاضر این است که شماره گذاری هر دو صفحه ی کتاب(زوج و فرد)، یکسان است و جهت سهولت استفاده از این لغت نامه تفسیری در صفحات سمت راست کتاب، تصاویر مصحف شریف (مطابق با شماره صفحه کتاب) درج شده است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید