تولد حضرت عیسی علیه السلام
۱۴۰۱-۰۹-۲۹

تولد از باکره، افسانه ای بود که در بسیاری از اساطیر قدیمی وجود داشت، اما شاید هرگز کسی باور نمی کرد که این افسانه، روزی به حقیقت تبدیل شود. گرچه بشر در طول تاریخ، همواره و در همه حال نظاره گر قدرت نمایی خداوند بوده است، اما در تولد حضرت عیسی علیه السلام مشیت الهی بر آن قرار گرفت که قدرت بی کران خداوند به گونه ای دیگر به وقوع بپیوندد؛ تولد فرزندی پاک از مادری باکره!

مسیحای بنی اسرائیل به گونه ای خاص و اعجاز آمیز پا به عرصه وجود گذاشت تا آیتی برای جهانیان باشد و راه را بر هر گونه حرف و حدیث درباره قدرت لایزال الهی ببندد.

تولد معجزه آمیز مسیح به عنوان واقعه ای بی نظیر، هم در قرآن و هم در انجیل ها بیان شده و بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

داستان میلاد حضرت عیسی علیه السلام در سوره های مختلف قرآن به تصویر کشیده شده است. داستان حضرت مسیح، هم به دلیل شخصیت برجسته آن حضرت و هم به دلیل اعجازآمیزبودنش، مورد توجه قرآن قرار دارد.

مسیح و آدم

قرآن کریم حضرت عیسی علیه السلام را به سان حضرت آدم معرفی می کند؛ چرا که هر دو به گونه ای فراطبیعی پا به هستی گذاشتند. البته تفاوتی نیز در میان است. آدم به عنوان سرسلسله خلقت به ناچار باید بدون پدر و مادر پا به عرصه وجود می گذاشت، اما تولد عیسی چنین نبود. تنها و تنها اراده الهی بود که می خواست عیسی را برخلاف جریان طبیعت، بدون پدر و از دختری باکره به جهانیان معرفی کند تا نشانه ای از قدرت بی پایان الهی باشد.

بشارت

داستان میلاد مسیح با بشارت به مریم آغاز می گردد. ملائکه نزد مریم آمده و وی را به فرزندی پاک سیرت بشارت می دهند:

و یاد کن در کتاب خود احوال مریم را آن‌گاه که از اهل خانه خویش کنار گرفته به مکانی به مشرق (بیت المقدس برای عبادت) روی آورد. و آن‌گاه که از همه خویشانش به کنج تنهایی محتجب و پنهان گردید ما روح خود را (روح القدس که فرشته اعظم است) بر او فرستادیم و او در صورت بشری زیبا و راست اندام بر او ظاهر شد. مریم گفت: من از تو پناه به خدای رحمان می‌برم اگر مرد پرهیزکاری هستی. گفت: من فرستاده خدای توام، آمده‌ام تا تو را پسری بخشم بسیار پاکیزه و پاک سیرت. مریم گفت: از کجا مرا پسری تواند بود در صورتی که دست بشری به من نرسیده و کار ناشایسته‌ای هم نکرده‌ام؟ گفت: این چنین کار البته خواهد شد، خدایت فرموده که بسیار بر من آسان است (تا قدرت ما را بر آن دریابی) و تا این پسر را آیت بزرگ و رحمت واسع خود برای خلق گردانیم؛ و قضای الهی بر این کار رفته است. ( مریم: 21-16 مترجم: الهی قمشه ای)

بارداری اعجازآمیز

حضرت مریم مورد عنایت الهی قرار گرفت و از روح الهی باردار شد:

و (یاد کن حال) آن زن (یعنی مریم) را که دامنش را پاکیزه نگاه داشت و ما در آن از روح خود بدمیدیم و او را با فرزندش (عیسی) معجز و آیتی بزرگ برای اهل عالم قرار دادیم. (انبیا: 91 مترجم: الهی قمشه ای)

تولد حضرت عیسی علیه السلام

حضرت مریم که سراسر وجودش را درد زایمان فراگرفته بود، به درخت نخلی پناه برد. به راستی پاسخ مردم را چگونه بدهد؟ این چیزی است که بیش از هر چیز، ذهن مریم را به خود مشغول ساخته است:

آن‌گاه درد زاییدن او را به کنار درخت خرمایی کشانید (و از شدت حزن و اندوه با خود) گفت: ای کاش من از این پیش مرده بودم و از صفحه عالم به کلی نامم فراموش شده بود. پس از زیر آن درخت (روح القدس یا فرزندش عیسی) او را ندا کرد که غمگین مباش که خدای تو از زیر قدم تو چشمه آبی جاری کرد. شاخ درخت را به سوی خود حرکت ده تا از آن بر تو رطب تازه فرو ریزد. پس (از این رطب) تناول کن و (از این چشمه آب) بیاشام و چشم خود (به عیسی) روشن دار، و هر کس از جنس بشر را که ببینی (به اشاره) با او بگو: برای خدای رحمن نذر روزه (سکوت) کرده‌ام و امروز با هیچ انسانی سخن نخواهم گفت.( مریم: 26-23)

منبع: حضرت عیسی علیه السلام در قرآن و انجیل ها، پدیدآور: محمدضیاء توحیدی

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
کتاب حضرت عیسی علیه السلام در قرآن و انجیل ها
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید