دانشنامه فاطمی سلام الله علیها
۱۴۰۱-۱۰-۰۷

پدیدآور: زير نظر علي اکبر رشاد

مشخصات نشر: تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، ۱۳۹۳

مشخصات ظاهری: 6 ج

شماره دیویی: 252 د 297/973

معرفی کتاب:

یکی از موثرترین شیوه های تربیت، ارائه الگوهای شایسته و تاکید بر پیروی از ایشان است. به فرموده قرآن، پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله، اسوه حسنه همه خداباوران است و فاطمه سلام الله علیها تربیت یافته دامن وحی و رسالت و استمرار این اسوه حستنه است. کتاب « دانشنامه فاطمی سلام الله علیها» با توجه به لزوم اسوه پذیری از آن حضرت به نگارش درآمده است.

کتاب « دانشنامه فاطمی سلام الله علیها»  دارای«ساختار موضوعی» و دربردارنده 117 مدخل اصلی، در شش مجلد و در دو محور اساسی است.

پیکره اصلی دانشنامه، شامل 68 مقاله درباره زندگانی، شخصیت و منزلت، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. بخش ملحق و مکمل دانشنامه، بر 49 مقاله در تحلیل موضوعات اساسی راجع به زن و خانواده با استنادا به منابع دینی و با توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای دوره معاصر مشتمل است.

اهداف « دانشنامه فاطمی سلام الله علیها» :

 1.تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی حضرت فاطمه زهرا(س)، به منظور رفع ابهامات و پاسخ گویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز افشاء و تحلیل تحریفات و انحرافات. 2.توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش (تعالیم، اخلاق و سیره ی) آن بزرگوار، به مثابه نمونه ی انسان کامل، به منظور ارائه ی الگوی عینی زن مسلمان. 3.تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده، و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام، به شیوه ای اجتهادی و نظریه پردازانه و روزآمد، به منظور گره گشایی و روشنگری، رفع شبهات و تحریف زدایی در این زمینه ها 4.نقد نظرها و نظریه های معارض با اندیشه ی دینی و نگرش های متحجرانه و متجددانه دریاره ی زن و نهاد خانواده  و نقد آن ها.

ساختار علمی « « دانشنامه فاطمی سلام الله علیها»:  مباحث دانشنامه حول سه محور کلان زیر ترتیب و تنظیم یافته است: 1.«منزلت و شخصیت فاطمی» که به تاریخ زندگانی و سیره حضرت و منزلت و جایگاه الهی ایشان می پردازد. 2.«حکمت فاطمی» که اندیشه و تعالیم فکری حضرت را طرح و تحلیل می کند، و به مباحث حکمی و معارف دینی می نگرد. 3.«زن و خانواده» که ماهیت و مرتبت و حقوق و حرمت زن و نهاد خانواده از منظر اسلام، و طرح و نقد آراء و نظریه های موجود در این زمینه را تبیین می کند.

مجموعه 6 جلدی « دانشنامه فاطمی سلام الله علیها»  در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید