کربلا؛ میزبان ۲۳ کشور جهان در همایش بین‌المللی «کوثر عصمت»
۱۴۰۱-۱۰-۲۶
همایش فرهنگی بین‌المللی «کوثر عصمت» کربلا با مشارکت شخصیت‌هایی از ۲۳ کشور آسیایی، اروپایی و آفریقایی در صحن حرم مطهر امام حسین(ع) در حال برگزاری بوده و در حاشیه آن نمایشگاه جذابی نیز دایر شده است.
کربلا؛ میزبان ۲۳ کشور جهان در همایش بین‌المللی «کوثر عصمت»

دومین همایش فرهنگی بین‌المللی کوثر عصمت را از جمعه، ۲۳ دی به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در صحن مطهر حضرت امام حسین(ع) برگزار کرده است.

شخصیت‌هایی از ۲۳ کشور جهان از ایران تا سودان در این همایش حضور به هم رسانده‌اند و مهم‌ترین فعالیت‌های آن ارائه پژوهش‌های علمی درباره سیره حضرت فاطمه زهرا(س)، مسابقات و برنامه‌های دیگر است.

این همایش همچنین میزبان نمایشگاه کتاب و کودک و هنرهای تجسمی است.

شیخ علی القرعاوی، مدیر کمیته علمی جشنواره نیز به محورهای اعتقادی، فکری، فقهی، تاریخی، به علاوه‌ محور تربیتی و روانشناسی جشنواره اشاره کرد و گفت: این جشنواره فعالیت‌های خود را با شعار «فاطمه زهرا(س) هدیه آسمان و عطیه الهی» برگزار کرده است.

رئیس کمیته علمی دومین همایش فرهنگی کوثر عصمت نیز از پذیرش ۱۰ مقاله برتر در این همایش خبر داده و گفته است که ۱۱۳ چکیده مقاله به این همایش ارائه شده است که از این تعداد ۹۸ مقاله مطابق با معیارهای علمی این همایش بوده است و ۱۰ مقاله برتر در پنل‌های پژوهشی ارائه خواهد شد

شیخ علی قرعاوی افزود: این پژوهش‌ها درخصوص زندگینامه و سیره حضرت فاطمه زهرا(س) خطبه‌های ایشان و اندیشه‌های علمی و فکری ایشان در محورهای خانواده، امور آموزشی، فکری، عقیدتی و تاریخی است که در پنل‌های پژوهشی این همایش ارائه می‌شوند.

شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت الله سیستانی هم طی نطقی در همایش کوثر عصمت با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) از حیث اینکه یک الگوی کامل است، باید جایگاه مهمی در زندگی انسان داشته باشد، گفت: امروز زنان و دختران ما از هر قشر و گروهی باید از عمق عظمت و کمال شخصیت این حضرت آگاهی پیدا کنند تا نه تنها از نظر معنوی بلکه در همه جوانب حیات خود ایشان را الگوی خود قرار دهند.

شیخ الکربلایی همچنین اعلام کرد که آستان مقدس حسینی به‌زودی مسابقه سالانه بهترین کتاب یا نسخه خطی یا پایان‌نامه یا روایت و داستان درباره حضرت زهرا(س) را برگزار می‌کند.

وی خبر داد کمیته‌های ویژه برای اجرای این مسابقه تأسیس خواهد شد.

عواطف عبدالحمید یکی از بانوان پژوهشگر شرکت‌کننده در این همایش هم با بیان اینکه مقاله خود را با عنوان نقش حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی لازم برای تما بانوان جهان ارائه کرده است، گفت فرهنگ ظرف مشترک همه ملت‌های اسلامی است.

او که استاد دانشگاه الدلنج سودان است، نمایشگاهی را هم که در حاشیه همایش کوثر عصمت برپا شده حامل پیامی بسیار قوی برای روشن کردن نقش اسلام در فرهنگ ملت‌ها و گرد هم آمدن آنها دانست.

رقیه شبلی، دیگر بانویی است که از سوریه آمده و رئیس مؤسسه ایتام سیده زینب این کشور است. او ایام ولادت حضرت زهرا(س) را بزرگ‌ترین ایام برای زن مسلمان توصیف می‌کند و همایش کوثر عصمت را فرصت خوبی برای گرد هم آمدن زنان از کشورهای جهان برای پرداختن به خصائل حضرت زهرا(س) دانست.

پروفسور الکس، بانوی پژوهشگر امور اسلامی از کشور فرانسه نیز به حضور خود در حرم مطهر امام حسین(ع) افتخار می‌کند و می‌گوید: کسی که اینجا را زیارت می‌کند، ترک آن برایش دشوار است، اینقدر که اینجا قداست و روحانیت عظیمی دارد.

او با بیان اینکه حرم امام حسین(ع) نه فقط به شیعیان بلکه به همه پیروان ادیان آسمانی تعلق دارد، کمک‌ها و خدمات مرجعیتی عالیقدر دینی عراق و نهادهای اسلامی این کشور به مردم و بخصوص نیازمندان و بیماران را تمجید کرد.

کاروان قرآنی بانوان ایران که متشکل از ۱۲ نفر از بانوان فعال قرآنی کشور است، روز ۲۱ دی‌ماه به همت بنیاد فعالیت‌های بین‌المللی قرآن بانوان(بنیاد کوثر) برای حضور در این همایش و جهت اجرای یک سری برنامه عازم کشور عراق شدند.

اعضای این گروه طی ایام حضور در کشور عراق در شهرهای نجف و کربلا به اجرای برنامه پرداخته‌اند که از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها معرفی طرح ملی بشری در دارالقرآن علوی و دانشگاه الزهرای کربلا بوده است.

آموزش مقدماتی دوره داوری از سوی اساتید ایرانی برای اساتید قرآن در کشور عراق و برگزاری مناظره قرآنی بین اساتید ایران و دانشگاه الزهراء کربلا از دیگر برنامه‌های اجرا شده از سوی این کاروان بوده است.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
ایکنا
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید