حق و باطل در نهج البلاغه
۱۴۰۲-۰۱-۱۹

پدید آورنده : حمید مروجی طبسی

استاد راهنما : دکتر محمد کاظم رحمان ستایش

پایان نامه کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول الدین

شماره دیویی : ح 484 م 9515 / 297

چکیده :

با توجه به لزوم جدا سازی حق و باطل از یکدیگر، لزوم تعیین و تکلیف مسائل و ضمانت سعادت انسان و این که اطاعت از امر فرمانروا لازمه ای دارد، شناخت حق و باطل ضروری به نظر می رسد. علم تفصیلی به حق، حصول اطمینا ، استقلال اندیشه ، عدم فرد گرای ، یقین گرایی و بصیرت از لوازم شناخت حق و باطل می باشد. پژوهش حاضر با عنوان « حق و باطل در نهج البلاغه» به بررسی دو مقوله حق و باطل از این منظر می پردازد.

جدیت و تلاش ، موشکافی ، دوری از هوای نفس ، ثبات قدم و پرهیز از شتاب زدگی ، راه رسیدن به شناخت حق و باطل و در مقابل ، کنجکاوی بی جا ،اصرار بر جهل ، بزرگنمایی ، شتاب زدگی و جو زدگی از موانع رسیدن به شناخت حق است . عاقبت به خیری از پیامدهای شناخت حق و باطل در بعد فردی و پیروی از امام حق و انسجام ملی از پیامدهای آن در بعد اجتماعی است .

ویژگی های حق عبارتند از میانه بودن حق ، سنگینی و گوارائی ، تاثیز گذار بودن ، شایسته پیروی بودن ، روشن بودن ، کمی یاران ، اختلاط با باطل ، مخفی بودن و داشتن مخالف بسیار . ویژگی های باطل نیز عبارتست از تظاهر و جلوه گری ، کثرت طرفداران ، پر سر و صدا بودن ،شباهت با حق ، گوشه نشینی خواص و نیت باطل . پیمان شکنان ،دشمنان دوست نما و خواص ساده لوح ، گمراهان و منافقان به عنوان مصادیق باطل معرفی شده اند . عمل گرایی ، ایمان راستین ، بر پا کننده حق ، حق گویی و حق پویی ، خصوصیات افراد طرفداران حق و شعار گرایی ،مدعیان دروغین ، ایستادگی در مقابل حق ، شراکت با شیطان و خود محوری ، خصوصیات طرفداران باطل شمرده شده است .

کلید واژ گان : امام علی (ع) ، نهج البلاغه ، حق ، باطل ، شبهه ، بصیرت ، لوازم شناخت ، پیامد های شناخت ، موانع شناخت ، ویژگی ها، طرفداران ، معیارها ، تطابق با وحی ، سیره معصومین (ع) ، فطرت ، خواست مردم .

پایان نامه « حق و باطل در نهج البلاغه» در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید