کتاب «فواصل حسن ختام آیات» منتشر شد
۱۴۰۲-۰۲-۰۵
«فواصل حسن ختام آیات» عنوان تازه‌ترین اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که به تازگی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
کتاب «فواصل حسن ختام آیات» منتشر شد

فاصله در پایان آیات تجلی‌گر بلاغت و اعجاز و نشانه حکمت و به هم پیوستگی لفطی و معنایی عبارات قرآنی است، این پدیده گرچه زیبائی‌های سجع در نثر و قافیه در نظم را یک جا دارد و از نواقص و محدودیت‌های آنها دور است، اما شبیه هیچ یک از آن دو نیست و مختص قرآن است و در واقع سبک بیان قرآنی را از دیگر سخن‌ها جدا ساخته است. بررسی مبانی و مفاهیم فاصله، انواع و اقسام آن از جنبه‌های مختلف ارتباط لفظی و معنایی آن با محتوای آیه، با فواصل دیگر با سیاق و محتوای سوره و.. می طلبد که از ابعاد و زوایای متفاوت به آن نگریست، علی اصغر آخوندی، نویسنده کتاب «فواصل حسن ختام آیات» سعی کرده در حد توان به این ابعاد و زوایا بپردازد.
در واقع در این پژوهش سعی شده تلفیقی از دو جنبه اعجازی و بلاغی قرآن صورت گیرد و به سوالاتی همچون فاصله قرآنی به چه معناست و چه پیشینه و اهمیتی برای آن متصور است؟ فاصله به عنوان دانشی از علوم قرآن، از چه مولفه‌ها و مشخصه‌هایی برخوردار است؟ و روابط و تناسباتی که برای فاصله می‌توان متصور شد، کدامند؟ پاسخ داده شود.
برای پاسخگویی به سوالات بالا سه بخش کلیات، علم فاصله و روابط مختلف فاصله، طراحی شده است، این پژوهش برگرفته از پایان نامه دکترای نویسنده است و در سال 1394 در پردیس فارابی دانشگاه تهران دفاع شده، مورد اصلاحات ساختاری ومحتوایی قرار گرفته و چندین مقاله علمی، پژوهشی از آن در مجلات انتشار یافته است.
یکی از ویژگی های این کتاب مثال‌ها و نمونه‌های فراوانی است که برای هر موضوع بیان شده به گونه‌ای که کار محققان بعدی را در این زمینه  آسان نموده است همچنین در مواردی که بین فواصل قرآنی با موضوعی از موضوعات شعر نثر در زبان فارسی تشابهی وجود داشته در پاورقی به آن اشاره شده است.
وجه نام‌گذاری فاصله، معناشناسی فاصله، کارکردهای ظاهری و لفظی، اسما و صفات الهی در فاصله، فواصل مشترک آیات سوره، ارتباط فواصل با سوره و سیاق، رابطه فاصله با آیه بعد، عدم تناسب صدور و ذیل آیات، دوگانگی و تضاد معنایی فاصله با بخش اول آیه، اختلاف فواصل، اتحاد متن آیات، اتحاد فواصل، اختلاف متن آیات و... از دیگر موضوعات این کتاب است.
شایان ذکر است، کتاب «فواصل حسن ختام آیات»  در شمارگان 300 نسخه و در قطع وزیری منتشر شده و در اختیار علاقمندان به کتاب قرار گرفته است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید