تفسیر مشکاة
۱۴۰۲-۰۲-۱۲

پدیدآور: محمدعلی انصاری

مشخصات نشر: مشهد: انتشارات بیان هدایت نور، 1391.

معرفی کتاب:

تفسیر مشکاة، تفسیری است هدایتی و تربیتی بازبان ساده و قابل فهم برای طبقات مختلف، کوتاه و ناظر به حل مشکلات ظاهر کلام و استنتاج معانی و معارف. با جاذبه و معنابخش به زندگی معنوی. هرچند جاذبه و تأثیر بیشتر از گفتار شفاهی بوده و همین مبنا برای پیاده کردن و تبدیل نوارها به کتاب شده، اما خود همین متن به دلیل روانی و گویایی و اهداف تربیتی جاذبه برانگیز است.
ناشر در مقدمه جلد نخست تفسیر مشکاة، ویژگی های تفسیر را این چنین به شرح زیر برشمرده است:
 شیوه کلی مفسر، موجزگویی و در حد اشاره به پیام آیه پس از ترجمه و توضیح برخی لغات و شرح معانی و احیانا طرح و تحلیل مباحث اعتقادی و اخلاقی و دفاع از مواضع نحل های است.
 در بیان تفسیر از علوم و دانش های مختلفی بهره می برد و مطالب ناب الهی را برای مخاطبان ملموس می نماید. استفاده از ادب گفتاری در شیوه بیان مطالب که برگرفته از خود قرآن است، اهتمام مجدانه در بهره گیری از کلمات معصومین (علیهم السلام) و التزام به همراهی کتاب و عترت و استفاده از عقل و نقل و سعی در عینیت بخشی مطالب با نیازهای امروزی بشر، از جمله تمایزهای سبک تفسیری این استاد فرزانه است. البته تسلط ایشان به فنون ادب عرب و ادبیات فارسی و بهره گیری از محفوظات لطیف ادبی، حلاوت خاصی به سخنانشان می بخشد.
مهم ترین ویژگی تفسیر مشکاة، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است. در این تفسیر فقط به کشف معنا و ذکر پاره ای الفاظ و عبارات تفسیری صرف بسنده نمیکند؛ بلکه آنها را در آمدی برای تبیین ابعاد هدایتی و تربیتی کلام خداوند قرار داده و مخاطب را از معبر لفظ به معنا و از معبر معنا به بلندای هدایت قرآن، سوق می دهد.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب و https://rasekhoon.net
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید