مصادر نهج البلاغه و اسانیده
۱۴۰۲-۰۵-۱۲

پدیدآور: عبدالزهراء الحسيني الخطيب

مشخصات نشر: بيروت: دارالزهراء، ۱۴۰۹ق. -.

مشخصات ظاهری: ج

شماره دیویی: ح م / ن 297/9515

معرفی کتاب:

افرادى نظیر  ابن خلکان(متوقى ۶۸۱ ق) نسبت دادن محتواى نهج‌البلاغه را به امام على(ع) خدشه بردار دانسته و در ردّ آن، نه تنها کتاب و مقاله نوشته‌اند، بلکه از مردمان مى‌خواستند تا چنین انتسابى را نپذیرند و تا حد امکان این سخنان را به صاحبان اصلى‌اش نسبت دهند. در عصر حاضر نیز افراد و پژوهش‌گرانى مدعیاتى کم و بیش مشابه با نظرات ابن‌خلکان مطرح مى‌کنند. کتاب « مصادر نهج البلاغه و اسانیده» اثر سید عبدالزهراء الحسینى الخطیب است که نویسنده در آن، با استناد به دلایل عقلى، قرآنی و روایى به نقد برجسته‌ترین نظرات ابن خلکان  پرداخته است.

« مصادر نهج البلاغه و اسانیده» استمرار راه پژوهش گرانی است که سخنان امیرالمومنین علی علیه السلام را در منابع و کتب معتبر مورد کاوش قرار داده اند تا به طالبان منبع و مأخذ عرضه کنند و ایشان را به منبع علوم نبوی رهنمون شوند.

سید عبدالزهرا حسینى، در اثر خود پس از آوردن مقدمه مرتضى آل‌یاسین، دکتر مصطفى جواد و توفیق فکیکى که همگى از صاحب‌نظران نهج‌البلاغه هستند، مقدمه‌اى ذکر کرده و به معنا، مفهوم مصادر، انواع و اقسام آن، توصیف نهج‌البلاغه و ویژگى‌هاى آن پرداخته است. آن گاه به ذکر شبهات ابن خلکان مى‌پردازد و آن را نقد مى‌کند و به دنبال آن، وارد اصل مطلب که مأخذشناسى و منبع‌یابى نهج‌البلاغه است، شده است.

نویسنده هم چنین گزارش مختصرى پيرامون منبع‌شناسى نهج‌البلاغة آورده است و به ذكر برخى از آثار نوشته شده، در اين موضوع پرداخته است.

مجموعه 4 جلدی « مصادر نهج البلاغه و اسانیده» در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید