امام سجاد علیه السلام: من دوست دارم که کار را هر چند اندک باشد، ادامه و استمرار دهم.
۱۴۰۲-۰۵-۲۹

امام سجاد علیه السلام: من دوست دارم که کار را هر چند اندک باشد، ادامه و استمرار دهم.

امام سجاد علیه السلام: انّی لَاُحِبُّ اَن اُداوِمَ عَلَی العَمَلِ وَ اِن قَلَّ

کافی، ج 2، ص 82

این مفهوم در روایات متعدد آمده است که « کار اندک، اما مستمر بهتر از کار بسیاری است که ملال آور باشد.» حدیث امام سجاد علیه السلام نیز همین نکته را بیان می کند.

به یک مثال دقت کنید: گاهی رگبار تند باران با سرو صدای زیاد می بارد، همه چیز را درهم می نوردد، سیل راه می افتد و گاهی آسیب هایی به خانه ها، مزرعه ها و جاده ها وارد می شود. اما نم نم باران، اگر چند روز هم پیاپی بیاید، زمین ها سیراب می شوند، خسارتی در کار نیست، هوا لطیف می شود، درختان و گیاهان تشنه به حدّ کافی بهره می برند.

در کارهای ما نیز، کار کم، ولی پیوسته و ادامه دار بهتر از کار پرحجم و سنگینی است که تداوم نداشته باشد. در عبادات هم همین طور است. بعضی چند روزی به شدت به مستحبات و نوافل و ذکر و قرآن و دعا روی می آورند، ولی خسته می شوند و آن را به کلّی ترک می کنند. بعضی هم مثلا روزی یک صفحه قرآن می خوانند، یا فقط یک نافله می خوانند ولی آن را به طور مستمر انجام می دهند. این ثمربخش تر و بهتر است.

در دعای کمیل می خوانیم:

« والدَّوامَ فِی الاِتِّصال بّخّدمَتِک...» و از خدا می طلبیم که پیوستگی و استمرار در خدمت خدابودن و الهی زیستن و دعا و مناجات را به ما قسمت کند. درس خواندن، قرآن و حدیث حفظ کردن، صدقه دادن، عبادت کردن، اگر دوام داشته باشد هرچند اندک، محبوب تر است و ثمربخش تر.

اسب تازی دو تک رود به شتاب           شتر آهسته می رود شب و روز

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
کتاب « حکمت های سجادی» تالیف جواد محدثی صفحه 71
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید