فرهنگ نامه موضوعی صحیفه سجادیه
۱۴۰۲-۰۵-۳۱

پدیدآور: احمد سجادی

مشخصات نشر: اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان،1392

مشخصات ظاهری: 3ج

شماره دیویی: س گ / ص 845 ع 297/772 م

معرفی:

در فرهنگ نامه موضوعی صحیفه سجادیه که قریب به یازده هزار موضوع اصلی و فرعی را در بردارد، تلاش شده است تا زوایای مختلف تعالیم بلند این کتاب مقدس، از متن کلام امام همام زین العابدین(ع)، استخراج گردیده و بر اساس ساختار درختی، تنظیم و تبویت گردد.

به دیگر بیان، تمامی موضوعات فرهنگ نامه موضوعی صحیفه سجادیه از منطوق کلمات و بیانات امام سجاد(ع) استخراج گردیده و هیچ چهارچوب ذهنی خاصی برای محتوای کتاب، از پیش تعیین نگردیده است. از این رو برخلاف بسیاری از فرهنگ نامه های موضوعی که پیرامون کتاب های مقدس اسلامی نگاشته شده، موضوعات طرح شده، در فضای معین ذهن گرفتار نیامده، بلکه به صورت کاملا عینی و تجربی، متن بیانات امام(ع) مورد توجه قرار داده شده و موضوعات کلی و جزئی و اصلی و فرعی، از متن کلمات آن حضرت استخراج گردیده است

از آنجایی که مراجعه کنندگان به چنین فرهنگ نامه هایی، عموما فارسی زبان هستند، جهت تسهیل در فهم مراجعین، تمامی دعاهای صحیفه سجادیه ترجمه شد و ترجمه هر فراز و عبارت تقطیع شده، در زیر فراز مربوطه قرار گرفت تا معنای فراز دعا، در دسترس و مفهوم عنوان استنباطی از آن فراز، کاملا مشخص و واضح گردد.

در پایان چینش موضوعات و فرازهای دعا، (پایان جلد سوم) دعاهای صحیفه سجادیه به  همراه ترجمه آن قرار داده شد تا مراجعه کننده برای پی بردن به قبل و بعد هر عبارت و فراز تقطیع شده که همراه با موضوعات ذکر گردیده، ناچار به مراجعه به چاپ های دیگر صحیفه (که چه بسا فراز بندی نشده) نباشد.

در این فرهنگ، بیش از 900 موضوع اصلی وجود دارد و تعداد 794 موضوع ارجاعی تعبیه گردیده است. در زیر ساخت موضوعات اصلی آن، عناوینی برای فرازهای دعا نگاشته شده که تعداد ان عناوین نیز 9226 عنوان می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید