برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف در اربعین حسینی
۱۴۰۲-۰۶-۰۶
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را در اربعین امسال تبیین کرد و گفت: برنامه‌ریزی صورت گرفته با استفاده از مفاخر طراز اول بین‌المللی ایران اسلامی اجرا خواهد شد
برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف در اربعین حسینی

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در مورد فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف در ایام اربعین، گفت:‌ شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین حسینی از سال ۱۳۹۴ با برپایی جلسات هم‌اندیشی با حضور دستگاه‌های مختلف قرآنی سعی در تدوین یک نقشه راه در جهت انجام فعالیت‌های قرآنی ذیل ستاد فرهنگی - آموزشی اربعین کرد.

وی افزود: به همین منظور مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان دبیرخانه شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی اربعین حسینی مسئولیت تهیه و تدوین چشم‌انداز و راهبردها را داشته و با همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف قرآنی کشور به برپایی برنامه‌های خود اهتمام ورزیده است.

مجیدی‌مهر در ادامه به بیان اهم اقدمات صورت گرفته از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه قرآن کریم و در ایام اربعین پرداخت و تصریح کرد: اعزام کاروان نور اربعین حسینی تحت عنوان «با قرآن در مسیر بهشت» شامل ۵۰ نفر از قاریان، حافظان و گروه‌های مدیحه‌سرایی بین‌المللی است. این گروه در ایام اربعین ۷۰۰ برنامه قرآنی و کرسی تلاوت قرآن کریم در کشور عراق اجرا خواهد کرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین به برگزاری محافل انس با قرآن هفتگی در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: با توجه به تجارب سال گذشته به منظور حفظ نشاط معنوی در جامعه و استمرار ارتباط بین فعالان قرآنی اربعین و عموم مردم و نیز بزرگداشت موسم عزای حضرت سیدالشهدا(ع) محافل قرآنی به صورت هفتگی در روزهای دوشنبه ساعت ۱۹ لغایت ۲۰ در شبکه تلویزیون اینترنتی «عبرات» برگزار می‌شود.

وی افزود:‌ اولین محفل از این محافل از روز هشتم ذیحجه آغاز و تا روز اربعین حسینی مصادف ادامه خواهد داشت. در این محافل ۱۰۰ برنامه شامل تلاوت قرآن، کرسی تلاوت قرآن، برنامه حفظ و اجرای مدیحه سرایی برنامه‌ریزی شده است.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ادامه تهیه و تولید ۴۰ کلیپ‌ تلاوت قرآن کریم و انتشار در فضای مجازی در ایام ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان را یکی دیگر از برنامه‌های اجرایی شده معرفی کرد و گفت:‌ تنظیم بیانیه محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در نماد دروازه قرآن ساخته شده در مسیر پیاده روی و ثبت ۲۰ میلیون امضا و اثر انگشت جهت مستند سازی و ارسال به سازمان ملل متحد جهت پیگیری حقوقی جلوگیری از اهانت به کتب آسمانی از دیگر اقدامات قرآنی است. 

وی افزود: با همکاری آستان مقدس امامزاده عبدالله الحسین(ع) جهت تصحیح قرائت قرآن و تصحیح قرائت نماز در شهر مقدس کربلا و همچنین مسیر نجف به کربلا ایستگاه تصحیح قرائت قرآن و نماز برپا شده است. برگزاری محافل و کرسی‌های تلاوت با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر سامرا و مواکب این سازمان و برگزاری شش محفل تلاوت با مشارکت عتبه امامین جوادین(ع) و عتبه امام حسین(ع) یادبود سرداران شهید مقاومت از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده در این ایام است.

مجیدی‌مهر تهیه و تولید آلبوم صوتی «راه عشق» شامل مجموعه آثار نغماتی و آیینی چهار گروه ممتاز کشور به چهار زبان را یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف در ایام اربعین برشمرد و گفت: در این مجموعه صوتی آثاری به مناسبت ایام اربعین تهیه و تولید شده و در قالب این مجموعه در فضای مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش می‌شود. در این مجموعه آثاری به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و ترکیبی تهیه و توزیع شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یکی دیگر از اقدامات این سازمان در ایام اربعین را برپایی پویش‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: پویش ختم قرآن کریم به مناسبت ایام اربعین با مشارکت شبکه قرآن و معارف سیما و انجام زیارت نیابتی برای شرکت کنندگان در پویش، برپایی پویش قرائت سوره مبارکه فجر به مناسبت ایام اربعین با مشارکت قرارگاه مردمی اربعین و انجام زیارت نیابتی و ۱۱۴ کمک هزینه مشهد مقدس برای شرکت کنندگان در پویش بخش دیگری از این اقدامات است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: اجرای مفاخر قرآنی جمهوری اسلامی ایران، قاریان، حافظان و گروه‌ مدیحه‌سرایی اعزام شده به کشور عراق در شبکه‌های مختلف تلویزیونی، برنامه‌های تولیدی در پلتفرم‌های مجازی همچون برنامه «رهرو»، «قدمگاه» و «معلی» و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد حاضر در ایام اربعین از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تصریح کرد: تهیه مستند روزانه از فعالیت‌های کاروان و پخش در شبکه‌های نسیم، سوم و قرآن و اجرای پویش «حیاتناالقرآن والحسین» در محورهای خوشنویسی(موضوع سوره مبارکه فجر)، نماهنگ و سرود(موضوع حسین شهید قرآن و زیارت اربعین میعادگاه عاشقان قرآن)، شعر(موضوع اربعین تجلی آیات قرآن و اشارات قرآنی حضرت زینب از کربلا تا اربعین) و نثر و متون ادبی (موضوع آیات تلاوت شده توسط سیدالشهدا از مدینه تا شام) بخش دیگری از فعالیت‌ها خواهد بود.

وی در ادامه به اعزام یک گروه از بانوان قرآنی نیز اشاره و بیان کرد: این گروه شامل ۱۰ نفر از بانوان قرآنی میهن اسلامی است که با مشارکت عتبه حسینی برنامه‌های تلاوت قرآن کریم، اجرای تواشیح، تصحیح قرائت نماز، محفل قرائت سوره مبارکه یاسین، زیارت عاشورا، دعای توسل، سخنرانی بصیرتی به زبان عربی و فارسی، مدیحه‌سرایی عربی و فارسی، برپایی ایستگاه کودکان حسینی و ... را اجرا خواهند کرد.

مجیدی‌مهر در پایان اظهار کرد: به لطف خداوند متعال این برنامه‌ها با استفاده از مفاخر طراز اول بین‌المللی ایران اسلامی و با تدوین ساختاری ماتریسی در اجرای برنامه‌های مختلف اجرا خواهد شد که رکورد بی‌نظیری در اجرای برنامه‌های قرآنی خواهد بود

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
ایکنا
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید