تجلی حکمت: رویکردی موضوعی به واژگان نهج البلاغه
۱۴۰۲-۰۶-۱۴

پدیدآور: فاطمه لاجوردی، زهرا قرت العیان، افسانه مجاوری

مشخصات نشر: تهران: انتشارات بنیاد نهج البلاغه، 1393.

مشخصات ظاهری: 3 ج

معرفی کتاب:

کتاب « تجلی حکمت: رویکردی موضوعی به واژگان نهج البلاغه» طرحی برای آسان سازی، مطالعه و پژوهش در متن نهج البلاغه است. این کتاب دارای دو ویژگی است: اولین ویژگی، انتشار نهج البلاغه موضوعی به گونه ای که کاربری ویژه ای را پوشش دهد. گرچه گستردگی موضوعی باب علم نبوی، ابعادی وسیع دارد، اما در این تقسیم بندی موضوعی، مسائل مهم اعتقادی و مبتلا به جوامع مورد توجه قرار گرفته است. کتاب حاضر با تمرکز بر واژگان خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار با دسته بندی موضوعی، در سه جلد با عناوین:

  1. توحید، آفرینش، نبوت، معاد، امامت و عدالت
  2. اخلاق، انسان، دنیا و عبادت
  3. سیاست، اقتصاد، علم و قرآن فراهم آمده است.

دومین ویژگی، بررسی و ترجمه ی واژگان نهج البلاغه و استخراج معنای کلمات بر اساس کتاب های معتبر و مراجعه ی مکرر پژوهشگران به شرح معتبر نهج البلاغه، به ویژه استفاده آن ها از تنها شرح موضوعی، کتاب « بهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه» نوشته ی عالم بزرگ معاصر، علامه شیخ محمدتقی شوشتری است.

افزون بر ترجمه ی واژگان، پژوهشگران ریشه اصلی کلمات را در کنار واژه ی متن می یابند. از این رو این اثر می تواند دریچه ای نوین در عرصه ی ترجمه ی نهج البلاغه برای مترجمانی که از این پس، دست به ترجمه ی نهج البلاغه می زنند، بگشاید. ویژگی دیگر این که متن و ترجمه و واژه شناسی در کنار هم قرار گرفته اند. از این رو محققان را از مراجعه ی مکرر به کتاب های فرهنگ ها و مفردات بی نیاز می سازد.

کتاب « تجلی حکمت: رویکردی موضوعی به واژگان نهج البلاغه» بر اساس ترجمه ی استاد فرهیخته، زنده یاد عبدالمحمد آیتی تنظیم شده است.

مجموعه 3 جلدی « تجلی حکمت: رویکردی موضوعی به واژگان نهج البلاغه» در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید