تفسیر احسن الحدیث
۱۴۰۲-۰۸-۱۰

پدیدآور: علی اکبر قرشی

مشخصات نشر: تهران: واحد تحقیقات اسلامی، 1366

شماره دیویی: ت 572 ق 297/179

معرفی کتاب:

تفسیر احسن الحدیث، اثر سید علی اکبر قرشی تفسير كل قرآن به زبان فارسى، كتابى است ساده و روان با جهت‌گيرى هدايتى و تربيتى، متناسب با فهم توده‌ى مردم، كه جلوه تفسير قرآن به قرآن و استفاده از روايات را در خود دارد.

آغاز نگارش «تفسیر احسن الحدیث»، هشتم ذوالقعده 1396ق1356/ش و بعد از 9 سال و چند ماه، به سال 1365ش، پايان يافت.

نسبت به نام‌گذارى تفسير، مصنف مى‌فرمايد: ابتدا نامش را «تفسير ممتاز» گذاشتم، ولى در ذهنم بود كه اين نام، مناسب نمى‌باشد. جلد اول با همين نام چاپ شد. خيلى فكر كردم كه چه نامى براى آن انتخاب نمايم. بعد از مدتى به نظرم آمد كه خداوند، قرآن را «أحسن الحديث» ناميده است؛ در سوره زمر آيه 23 مى‌فرمايد: «الله نزل أحسن الحديث كتابا متشابها»؛ به همين جهت اين نام را انتخاب نمودم.

روش « تفسیر احسن الحدیث» در ترتيب مباحث، آن است كه در آغاز، آياتى را كه مطالب آن با يكديگر مرتبط است، برمى‌گزيند، سپس ترجمه فارسى آن را ارائه مى‌دهد، آنگاه وارد سه بحث جداگانه خواهد شد: كلمه‌ها، شرح‌ها و نكته‌ها.

ويژگى مهم اين تفسير، بيان ساده و روان آن است كه استفاده آن را براى عموم فارسى‌زبانان، سهل و آسان مى‌گرداند و قشر جوان دبيرستانى و دانشجو به‌راحتى مى‌توانند از آن بهره گيرند.

ويژگى ديگر آن، پرهيز از ذكر اقوال و نظرات گوناگون است كه سبب فهم سريع و راحت‌تر مطالب مى‌گردد و خواننده را دچار سرگردانى نخواهد كرد.

«تفسیر احسن الحدیث»، همانند بسيارى از تفاسير، مقدمه‌اى در بعضى مسائل علوم قرآنى دارد كه در حقيقت جزو مبادى تفسير و آشنايى كلى با قرآن مى‌باشد؛ مانند توضيح كلمه «قرآن»، سوره‌ها و آيات قرآن، مطالب قرآن، سوره‌ها و آيه‌هاى مكى و مدنى، تقسيم سوره‌ها به سال‌هاى قبل از هجرت و بعد از آن، اولين و آخرين سوره، تركيب و ترتيب سوره‌هاى قرآن، نزول دفعى و تدريجى قرآن، عاصم و قرائت او، اهتمام پيامبر(ص) به خواندن و آموختن قرآن، حكايت قرآن، قرآن و انقلاب اسلامى و توضيح سبک تفسيرى در تفسير احسن الحديث.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید