زیباشناسی تشبیه در قرآن کریم(با تکیه بر رکن مشبه به)
۱۴۰۲-۰۸-۱۰

پایان نامه درجه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عرب

نگارنده: اعظم نورگستری

استادراهنما: اکرم السادات میرممتاز

شماره راهنما: ز 738 ن 153/297

چکیده پایان نامه:

هدف از پایان نامه « زیباشناسی تشبیه در قرآن کریم(با تکیه بر رکن مشبه به)»، واکاوی زیباشناسی تشبیهات قرآن کریم با عنایت به رکن مشبه به می باشد و ماحصل این واکاوی شامل 3 فصل است که عبارتند از:

فصل اول به «کلیات» این فصل شامل بیان مساله، ضرورت انجام تحقیق، مرور ادبیات تحقیق اهداف، سوالات، فرضیه ها و روش شناسی تحقیق است و علاوه بر آن در انتهاء مرور اجمالی بر قرآن کریم شده و به بحث زیباشناسی و تاریخچه آن در کشورهای غربی و کشورهای عربی پرداخته شده است در پایان فصل به علم بلاغت و تقسیمات آن اشاره گشته است.

فصل دوم تحت عنوان « زیباشناسی تشبیه در آیات قرآن کریم با تکیه بر رکن مشبه به» می باشد. برمبنای دسته بندی موضوعی تشبیهات قرآن کریم، آیات هر دسته شناسایی و ترجمه شده اند، سپس ارکان تشبیهات مندرج در آیات شریفه شناسایی و با عنایت برمعناشناسی رکن مشبه به، تفاسیر مربوطه استخراج گردیده اند.

فصل سوم تحت عنوان« تجزیه و تحلیل یافته ها» که در این بخش، ضمن ارائه فراوانی آیات مرتبط با موضوع تشبیه و فراوانی آیات مرتبط با رکن مشبه به در هر موضوع، ساختار هندسی طرفین تشبیه ترسیم و برمبنای آن زیبایی و معنای تشبیهات مورد بررسی، به دست آمده است.

پایان نامه « زیباشناسی تشبیه در قرآن کریم(با تکیه بر رکن مشبه به)»، در کتابخانه مرکزی آستان قدس تالار علوم قرآن و حدیث موجود می باشد.

کلید واژگان: قرآن کریم، بلاغت، بیان، تشبیه، مشبه، مشبه به، زیباشناسی

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید