امام رضا (ع) و مخالفان با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام
۱۴۰۲-۰۸-۱۴

 

پدیدآور: سید علی بهشتی‌وند

مشخصات نشر: مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی‏، 1401

مشخصات ظاهری: ۲۶۷ ص

شماره دیویی : الف 866 ب 957 / 297

معرفی کتاب:

کتاب «امام رضا (ع) و مخالفان با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام » که توسط علی بهشتی وند به نگارش درآمده است به نحوه برخورد ایشان با مخالفان می پردازد. در مقدمه کتاب حاضر چنین می خوانیم:

انسان به‌نوعی کرامت ذاتی و شرافت جانی دارد و براساس این کرامت و شرافت، حق آزادی و اختیار. برخی اختلاف‌ها برگرفته از اندیشه‌های گوناگون است؛ اندیشه‌هایی که سبب اختلاف در باورها می‌شود و درپیِ آن، آئین‌ها، مذهب‌ها، فرقه‌ها و جریان‌ها پدید می‌آیند. تعصب‌ها، قدرت‌طلبی‌، فرومایگی‌ها و هزاران رذیلت‌ سبب شده‌است آدمی همنوع خویشرا برنتابد. این خود، ریشۀ خشونت‌ها و برخوردهای نابخردانه‌ای شده که درطولِ تاریخ، بشر را به رنج کشانده‌ است. اختلاف‌ در باور امری طبیعی است، اما یکی از عوامل رفتارهای ناخوشایند با کسانی که متفاوت می‌اندیشند، نادانی در نوع واکنش با آنان است. برای زدودن این نادانی، به اصول و ملاک‌هایی نیاز است تا در رفتارها به‌کار گرفته شودازاین‌رو، دغدغه بسیاری چگونگی ارتباط با مخالفان است. این مشکلی است که جامعۀ انسانی یا خُردتر، جامعۀ اسلامی، با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. با تبدیل این مشکل به مسئله، پرسشی کلی به‌دست می‌آید: «چگونه با مخالفان رفتار کنیم؟ در این زمینه، پژوهش‌های درخوری لازم است تا ملاک‌های تعیین‌کننده‌ای در برخورد با مخالفان به‌‌دست آید. از آنجا که سیرۀ معصومان الگویی برای این‌گونه تعامل‌ها است، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به تازگی طرح پژوهشی «امام رضا (ع) و مخالفان با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام  » را در دست اجرا دارد.

کتاب«امام رضا (ع) و مخالفان با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام  » دارای دو بخش و هر بخش دارای دو فصل می باشد.

بخش اول : موضوع شناسی ، فصل اول : مفهوم شناسی . فصل دوم : زمانه شناسی و زمینه شناسی

بخش دوم : رفتار شناسی . فصل اول : مبانی و اصول تعامل امام رضا علیه السلام با مخالفان . فصل دوم : روش ها (تعامل ها)

کتاب« امام رضا (ع) و مخالفان با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام  » توسط انتشارات « بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی» به چاپ رسیده است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید