تفسیر اهل بیت(ع)
۱۴۰۲-۰۸-۱۸

کتاب تفسیر اهل بیت علیهم‌السلام

پدیدآور: علیرضا برازش

مشخصات نشر: تهران: امیرکبیر، 1394-

مشخصات ظاهری: 18ج

شماره دیویی: ت 395ب 297/1726

معرفی کتاب:

«تفسیر اهل بیت» در ۱۸ جلد و در ۱۲۳۸۱ صفحه دارای ۲۷۷۱۸ حدیث از منابع معتبر شیعی به جامعه محققان، پژوهشگران و علاقمندان مفاهیم تفسیری ارائه شده است.

مزیت «تفسیر اهل بیت» در آن است که آیات کمتری در آن بدون تفسیر باقی مانده ، احادیث افزون تری را نیز مورد استفاده قرار داده و در نهایت روایات در جهت فهم متناسب آیات به نحو دقیق تر و دسته بندی شده تری به اجزاء آیات مرتبط گردیده است؛ به همین دلیل  این اثر تفسیری اطلاعات بیشتر و توام با دقتی ژرف تر را پیش روی مخاطب محقق و پژوهشگر قرار می دهد.

با اینکه تعداد روایات این کتاب با  دو تفسیر «البرهان» و «نورالثقلین» قابل مقایسه نیست ولی نباید با جمع روایات این دو تفسیر مقایسه کرد زیرا در بین همین دو تفسیر حدود ۷۵ درصد احادیث مشترک است.

یکی از نکات مهم درباره کتاب این است که این مجموعه صرفا از منابع معتبر شیعی استفاده کرده و در گرد آوری روایات این مجموعه آن قسمتی از روایت که ناظر به تبیین و تفسیر آیه بوده آورده شده و جملات و بخش های غیر ناظر روایت آورده نشده است. همچنین برای حفظ یکدستی در ترجمه آیات از ترجمه قران آیت الله مکارم شیرازی استفاده شده است.

طرح این تفسیر در سال ۸۳ آغاز شد و اقدام به دسته‌بندی احادیث گردید.
در«تفسیر اهل بیت » از ابن‌عباس و علی‌بن‌ابراهی‌قمی روایات متعددی ذکر شده است. بنای این تفسیر شرح آیات و روایات نبوده و تنها در هنگام ارائه ترجمه، معنای برخی کلمات غریب به اختصار آمده است.
از خصوصیات دیگر این تفسیر آن است که از  آوردن روایاتی که نتیجه‌ای جز شکاف میان مذاهب مختلف اسلامی ندارند، پرهیز شده است

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید