تولی و تبری در زیارت جامعه کبیره
۱۴۰۲-۰۸-۲۲

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث

پدیدآور: زهرا مومنی رنانی

استاد راهنما: سوسن آل رسول

شماره راهنما: ت 852 م 297/3775

چکیده پایان نامه:

در پایان نامه« تولی و تبری در زیارت جامعه کبیره »، تولی و تبری که در اعتقادات شیعی از فروع دین محسوب می شود، درون متن زیارت جامعه مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. تولی قرار گرفتن چیزی کنار چیز دیگر استبنحوی که فاصله ای میان آندو نباشد لذا به دوستی و پیوستگی با دوستان خدا و اهل حق تولی گفته شده است و تبری نیز اعلان جدایی و فاصله گرفتن از کسی یا چیزی بر اثر مذموم بودن آن است و در نتیجه اصطلاحا به دشمنی با دشمنان خدا و گسیختگی از اهل باطل معرفی شده است.

پایان نامه  « تولی و تبری در زیارت جامعه کبیره »، در پنج فصل تنظیم شده است:

فصل اول کلیات تحقیق، بدین معنا که بعد از مقدمه به بیان مسئله تحقیق و اهداف تحقیق پرداخته و سپس پرسش های تحقیق را عنوان کرده و همینطور از نظر پیشینه تولی و تبری مورد بررسی قرار داده و در نهایت روش کار را توضیح داده است.

فصل دو به معرفی زیارت جامعه کبیره و زندگی امام هادی(ع) بطور مختصر و چگونگی ارتباط ایشان با شیعیان در جو اختناق آن روزگار، همچنین به معناشناسی زیارت و بررسی سندی زیارت جامعه و نهایتا مضامین زیارت جامعه پرداخته شده است.

در فصل سه معنا و مفهوم لغوی و اصطلاحی « تولی و تبری» اصل تولی و تبری ، ابعاد آن، حد و مرز و فلسفه تولی و تبری مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم- گسترده تولی و تبری از منظر امام معصوم در این فصل مورد بررسی قرار گرفته، نخست مصداق های تولی و تبری در زیارت جامعه کبیره شناسایی و تبیین شده، از جمله: سلام، حب و بغض، سرپرستی و ولایت، نصرت، برائت و دوری جستن از دشمنان خدا و ائمه (ع) و سپس آثار تولی و تبری در زیارت جامعه که شامل: سعادت و شقاوت، هلاکت و نجات، آرامش و امنیت، رستگاری و ... و همینطور پیامدهای رویگردانی از ائمه و دلائل پیروزی از ایشان بررسی شده است.

فصل پنجم، آخرین فصل پژوهش نیز به نتیجه گیری و پیشنهادات اختصاص یافته است.

در پایان نامه « تولی و تبری در زیارت جامعه کبیره » سعی شده، مصداق های تولی و تبری در زیارت جامعه که یکی از زیارات ماثور از معصوم(ع) است و آثار آنها را مورد بررسی قرار دهد.

پایان نامه حاضر در کتابخانه مرکزی آستان قدس تالار تخصصی علوم قرآن و حدیث موجود می باشد.

کلید واژه ها: زیارت جامعه، تولی، تبری، ولایت، امامت

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید