پیوستگی معنایی آیات سوره مبارکه الرحمن با رویکرد به غرض واحد این سوره
۱۴۰۲-۰۸-۲۸

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تفسیر قرآن مجید

نگارش: نیره سادات آیت

استاد مشاور: علی بنائیان

شماره دیویی: پ 949 آ 297/152

چکیده پایان نامه:

پایان نامه حاضر با موضوع « پیوستگی معنایی آیات سوره مبارکه الرحمن با رویکرد به غرض واحد این سوره »، جهت دستیابی به غرض خاص پروردگار سبحان از نزول این سوره و در نتیجه اقامه آن و بهره گیری از معارف والای این سوره مبارکه، به روش کتابخانه ای، اسنادی صورت پذیرفته است. نتیجه به دست آمده از تدبر و بررسی مستند در آیات این سوره مبارکه، این است که؛ غرض و هدف خاص از نزول این سوره، شرح رحمانیت پروردگار در راستای اثبات توحید ربوبی است.

این پژوهش با عنوان « پیوستگی معنایی آیات سوره مبارکه الرحمن با رویکرد به غرض واحد این سوره »، طبق روش کتابخانه ای اسنادی، در 5 فصل تنظیم و به رشته تحریر درآمده است:

فصل اول؛ کلیات مباحث است که ضمن اشاره به پیشینه ی تحقیقات صورت گرفته پیرامون این عنوان و شرح واژگان کلیدی به شرح موضوع و مسئله ی مطرح شده در این پژوهش می پردازد.

فصل دوم؛ به شرح معنای پیوستگی آیات حول محور غرض واحد در سوره های قرآن کریم پرداخته و در این راستا به روش های مدونی جهت دستیابی به غرض واحد سوره ها اشاره کرده و به بررسی این روش ها در مورد سوره الرحمن می پردازد و در نهایت به مفهوم جامع این سوره که؛ شرح رحمانیت حق تعالی در راستای اثبات توحید ربوبی است دست می یابد.

فصل سوم؛ به شرح غرض مکشوف در فصل دوم، از طریق بررسی معنای رحمانیت و رحیمیت و ارتباط رحمانیت با ربوبیت پرداخته که در درک ارتباطات و پیوستگی آیات این سوره نقش اساسی ایفا می کند.

فصل چهارم؛ به معنای دو واژه اساسی در فهم معارف و پیوستگی این آیات یعنی آلاء و تکذیب پرداخته و سپس گزارشی از پیوستگی آیات این سوره مبارکه در راستای غرض واحد به دست آمده طبق سبک استدلالی به همراه نمودار درختی سوره می پردازد.

فصل پنجم: که فصل نتیجه گیری و پیشنهادات است به نتایج فصول پیشین و نتیجع نهایی پژوهش اشاره کرده و در نهایت با ارائه پیشنهادهایی به پایان می رسد.

در ارائه پیوستگی سوره مبارکه الرحمن، به دلیل محدودیت در تعداد صفحات پایان نامه، مبنای تفسیر آیات، تفسیر المیزان است و در مورد برخی از آیات، توضیحات تکمیلی با ذکر منبع از تفاسیر دیگری استفاده شده است.

پایان نامه « پیوستگی معنایی آیات سوره مبارکه الرحمن با رویکرد به غرض واحد این سوره »، در کتابخانه مرکزی آستان قدس تالار قرآن و حدیث موجود می باشد.

کلید واژه ها: الرحمن، آلاء، تکذیب، پیوستگی معنایی، غرض واحد.

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید