روزهای فاطمه سلام الله علیها: شرح خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها
۱۴۰۲-۰۹-۰۶

Description: C:\Users\hadis2\Pictures\فاطمه.jpg

به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بخشی از کتاب « روزهای فاطمه سلام الله علیها: شرح خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها» که به قلم مرحوم «علی صفائی حائری» به نگارش درآمده است را مرور می کنیم. کتاب حاضر جلد پنجم از مجموعه کتاب « ولایت و امامت» می باشد که توسط انتشارات « لیلة القدر» بارها و بارها چاپ شده است.

این روزها، روزهای فاطمه(س) است و این شب ها، شبهای على (ع) است.

با خودم می‌گویم چگونه در عمرهای کوتاه و در بهاره‌های محدود، این همه جوشش و شکوفایی و این همه زایش و باروری!! جوششی که از مرز قرنها گذشته و از محدوده‌ی جغرافیا و تاریخ پر کشیده و حتی این دل خسته و این کویر تشته را در خود گرفته است.

این روزها، روزهای فاطمه(س) است و این شب ها، شبهای على (ع) است.

بارها با خودم می‌گویم: «یک لحظه و این همه ارزش؟! نه سال و این همه استمرار؟!». همین لحظه از همین بلندگوهای دور و خسته می‌شنوم: «فاطِمَةُ أمُّ أبیها». و در جواب فرشته‌ها در مورد اصحاب کساء می‌شنوم: «هُم فاطِمَةُ وَ اَبوها وَ بَعلُها و بَنوها»، رسالت و ولایت و امامت را فاطمه رابط است و پیوند.

اگر بیشتر گوش بدهیم می‌توانیم صدای حزن آلود علی (ع)‌ را از مدینه‌ی رسول بشنویم که با چشم اشک و نوای غربت می‌گوید: «اَمّا حُزنِی فَسُرمَد وَ اَمّا لَیلِی فَمُسَهَّد». راستی این فاطمه(س) در کجا ایستاده که على(ع) این گونه از او می‌گوید؟ این چه انس عمیقی است که این گونه حزن سرمد می‌آورد؟ این چه خورشید در خاک نشسته‌ای است که این گونه شام دیجور به دنبال می‌کشد؟

من از فرزندان فاطمه (س)، از آن کهکشان‌های حلم و حماسه و فریاد و از آن خانه‌ی مبارک، حرفی نمی‌زنم. من فقط از فاطمه(س) می پرسم؟ راستی در او چه درخششی است که تا امروز در چشم‌ها و دل‌های ما نشسته است و راه ها را نشانه می‌زند.

پیشنهاد می کنیم متن کامل کتاب  کتاب « روزهای فاطمه سلام الله علیها: شرح خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها» را مطالعه کنید و لذت ببرید. کتاب مذکور در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد. 

 کتاب « روزهای فاطمه سلام الله علیها: شرح خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها»  علی صفائی حائری، صفحات 13-14


 


 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
کتاب « روزهای فاطمه سلام الله علیها: شرح خطبه فدک حضرت زهرا سلام الله علیها»  علی صفائی حائری، صفحات 13-14
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید