بررسی سیر تاریخی نگاه مورخین اهل سنت به حضرت فاطمه(س) از آغاز تا قرن هفتم هجری
۱۴۰۲-۰۹-۱۶

دانشکده علوم سیاسی، اجتماعی، تاریخ و مدرسی معارف اسلامی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ اسلام

نگارش: فاطمه موسوی

استاد راهنما: سیدحسین فلاح زاده

شماره دیویی: ب 842 م 297/973

چکیده پایان نامه:

این پژوهش با عنوان « بررسی سیر تاریخی نگاه مورخین اهل سنت به حضرت فاطمه(س) از آغاز تا قرن هفتم هجری» درصدد است تا با جستجو در منابع به پرسش اصلی پژوهش که « سیر تاریخی نگاه مورخان برجسته اهل سنت به حضرت زهرا(س) از آغاز تا قرن هفتم هجری چگونه بوده است؟» می باشد پاسخی هر چند اندک ارائه دهد. از آنجا که تاریخ و تاریخ نگاری مانند بسیاری از علوم انسانی متاثر از شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و .... می باشد لذا محقق در این پژوهش با توجه به عوامل و جریانهای موثر بر تاریخ و تاریخ نگاری اسلامی و با این فرضیه « مورخین اهل سنت به جهت گرایشات سیاسی و دینی و تعصب نسبت به خلفای سه گانه در ذکر اخبار مربوط به فاطمه (س) به سانسور و تحریف روی آوردند» به کنکاش می پردازد.

در پایان نامه « بررسی سیر تاریخی نگاه مورخین اهل سنت به حضرت فاطمه(س) از آغاز تا قرن هفتم هجری»، با بررسی های انجام شده، مولف به این نکته می رسد که با توجه به عواملی چون خلافت، حکومت اسلامی، ممنوعیت، نقل حدیث، ممنوعیت سفر و مهاجرت صحابه، جعل حدیث، اسرائیلیات و پدیده قصه خوانی که بر جریان تاریخ نگاری اسلامی تاثیرگذار بوده اند در طول زمان بسیاری از وقایع و حقایق تاریخی دست خوش تغییر قرار گرفته و یا مجال نقل در کتب تاریخی را نداشته اند.

از طرفی اهل سنت دارای مبانی اعتقادی می باشند که بر کتابت حدیث و تاریخ از سوی آنان تاثیر بسیاری داشته و دارد و با توجه به آن مبانی، مورخ اهل سنت به هنگام تالیف سیره فاطمه(س) در صورت تضاد آن اخبار با اصول فکریش و با توجه به میزان تعصبش به پنج روش که عبارتند از انکار، سانسور، تحریف، جعل و توجیه عمل نموده است.

پایان نامه حاضر در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تالار تخصصی علوم قرآن  و حدیث موجود می باشد.

کلمات کلیدی: فاطمه، مورخین اهل سنت، انکار، سانسور، تحریف، جعل، توجیه.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید