معاد جسمانی و حشر عنصری
۱۴۰۲-۱۰-۱۱

 پدیداور: واعظي، محمد جواد، 1351

مشخصات نشر: قم: ‏‫موسسه بوستان کتاب، 1402

مشخصات ظاهری: ۴۴۷ صفحه

شماره دیویی: و گ / 482 ص 44 / 297

 

معرفی کتاب

کتاب معاد جسمانی و حشر عنصری به معنای نحوه بازگشت انسان در قیامت از دیرباز مورد بحث متفکران بوده است و آیات قرآن نیز بدان اهتمام خاص دارد.مساله این است که آیا فقط روح انسان به ابدیت منتقل می شود یا اینکه نفس و روح انسان همراه بدنی با ساختار خاص دنیوی و اقتضائات آن برمی گردد؟ یا اینکه نفس با بدنی دیگر و با اقتضائاتی جدید و تدبیری مختص به عالم آخرت بازگشت می کند؟ هریک از این گزینه ها لوازم معرفتی متفاوتی را به دنبال می آورد، مانند چگونگی جزا و حقیقت بهشت و جهنم، نحوه تمثلات فضائل و اعمال اخلاقی و تفاوت آنها با جزا، فرق عالم برزخ با عالم آخرت و مانند اینها.

کتاب پیش رو به موضوع معاد جسمانی و کیفیت آن می پردازد و انظار مختلف در باب معاد جسمانی را در اندیشه متکلمان، فیلسوفان و عارفان مسلمان مطرح می کند و به طور ویژه نظریه ملاصدرا در باب معاد جسمانی را با تمام خصوصیات آن به بحث می گذارد،همچنین در پایان، تقریری نو از معاد جسمانی و حشر عنصری بر اساس آیات و روایات و تفاوت آن دو با هم ارائه می گردد.

کتاب حاضر دارای چهار بخش می باشد که عبارتند از بخش اول: خطوط کلی و اشکال های اصلی بر معاد جسمانی، بخش دوم: معاد جسمانی در حکمن متعالیه، بخش سوم، معاد و حشر جسمانی مستفاد از کتاب الهی و روایات معصومین علیه السلام، بخش چهارم: بررسی انطباق نظریه ملاصدرا با آموزه های دینی.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید