ولوج روح و آثار فقهی آن
۱۴۰۲-۱۰-۱۶

پدیداور:سید عبدالهادی مرتضوی

مشخصات نشر: مشهد: حوزه علمیه خراسان رضوی‏،  1400

مشخصات ظاهری: ۲۲۴ صفحه

شماره دیویی: و 446 م 485/ 297

معرفی کتاب:

کتاب «ولوج روح و آثار فقهی آن» تقریرات درس خارج فقه استاد سید عبدالهادی مرتضوی است که به موضوع مهم دمیده شدن روح در جنین و آثار فقهی آن می پردازد، چرا که بسیاری از احکام مرتبط با جنین و سقط آن با این موضوع گره خورده و تعیین زمان ولوج روح از اهمیت بسزایی برخوردار است.

موضوع سقط جنین هرچند از موضوعات نوپیدا در فقه شیعه نیست لکن در دوران معاصر، همگام با پیشرفت دانش پزشکی ابعاد جدیدی از این موضوع مطرح و مورد نیاز جامعه قرار گرفته است. این موضوع دارای فروعات و زوایای متعددی است که هر کدام از آنها نیازمند مباحث علمی فراوان و دقیق است و اهمیت بسزایی دارد و بسیاری از احکام تکلیفی و وضعی بر آن مترتب می گردد.

امروزه به واسطه پیشرفت قابل ملاحظه دانش پزشکی امکان تشخیص بسیاری از اختلالات جنینی و بیماریهای صعب العلاج در دوران بارداری به وسیله آزمایشات غربالگری جنین فراهم شده است.در این رابطه تعیین زمان ولوج روح در جنین می تواند راهگشا و پاسخ بسیاری از این مسائل باشد؛ چرا که بسیاری از فقها معتقدند در موارد خاص و تحت شرایط معین، اسقاط جنین که یکی از محرمات قطعیه است، قبل از ولوج روح جایز است.

در این روایات فراوان و مختلف و اقوال متفاوتی در بین فقهای امامیه وجود دارد که هر کدام ضابط و معیار خاصی را برای این مسئله بیان کرده اند؛ لذا بررسی زوایا و ابعاد مختلف این مسئله از اهمیت شایانی برخوردار است.

این کتاب دارای سه بخش است: بخش اول دارای پنج فصل می باشد که عبارتند از فصل اول: تاریخچه جنین شناسی فصل دوم: جنین شناسی بر اساس دانش روز فصل سوم: تعریف روح فصل چهارم: مراحل هفت گانه جنین فصل پنجم: زمان بندی مراحل پنج گانه. بخش دوم، زمان ولوج روح که دارای دو فصل است، فصل اول: زمان ولوج روح از دیدگاه روایات فصل دوم: زمان ولوج روح از دیدگاه فقها.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید