شرح نهج البلاغه
۱۴۰۲-۱۰-۲۰

پدیدآور: سیدعلی خامنه ای؛ موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

مشخصات نشر: تهران: انتشارات انقلاب اسلامی، چاپ نهم 1402

مشخصات ظاهری: 3ج

شماره دیویی: ن 231 خ 297/9515

معرفی کتاب:

این کتاب جلد سوم از مجموعه سه جلدی  « شرح نهج البلاغه» می باشد، موضوع جلد سوم: (شرح بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در دیدارهای رمضانی هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای) می باشد که اثری از آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای(متولد 1318ش) و گردآوری مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در شرح و تفسیر نهج البلاغه است.

کتاب « شرح نهج البلاغه» ، دربردارنده شرح فقراتی از نهج‌البلاغه است که مقام معظم رهبری در جلسات دیدار هیئت دولت با ایشان در ماه رمضان سال‌های 1372 تا 1395 ‌مطرح کرده و بیشتر متضمن فقراتی کاربردی برای دولتمردان و کارگزاران نظام است. نوع مخاطب و زمان تشکیل جلسات، باعث شده است تا معظم له گزینش‌های خاصی از کتاب نهج‌البلاغه انجام دهند و ازاین‌حیث این مجموعه بیش از هر چیز می‌تواند نصیحت‌نامه‌ای برای عموم کارگزاران و مدیران نظام تلقی گردد.

شرح بخش‌هایی از وصیت امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) نخستین مطالب اثر را تشکیل داده است. در ادامه شرح بخش‌هایی از خطبه‌های 16 و 83، شرح بخش‌هایی از عهدنامه مالک‌اشتر که در دیدارهای ایشان با کارگزاران دولت در سال‌های متعدد صورت‌گرفته و همچنین شرح بخش‌هایی از خطبه 151، 201، شرح احادیثی از کتاب تحف‌العقول، شرح بخش‌هایی از خطبه متقین و شرح بخش‌هایی از عهدنامه محمد بن ابی‌بکر است. شرح برخی حکمت‌های نهج‌البلاغه نظیر حکمت‌های 1، 2، 30 و 38 دیگر مطالب کتاب را تشکیل داده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) که از شیفتگان این کتاب شریف است همگان بویژه مسئولان و جوانان را به مأنوس شدن با نهج‌البلاغه فراخوانده‌اند.

عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است. در جلساتتان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه انس پیدا کنید.»(۱۳۷۸/۰۹/۰۱) همچنین با بیان این نکته که نهج‌البلاغه آئین‌نامه‌ی انقلاب اسلامی ما و بازگشت به نهج‌البلاغه، شرط ماندگاری انقلاب اسلامی است، مخاطبان را به ارتباط بیشتر با این کتاب شریف، دعوت کرده‌اند.

ایشان از دهه‌ی چهل شمسی، به تدریس نهج‌البلاغه برای طلّاب، دانشجویان و عموم مردم پرداختند. حاصل درسهای ایشان تاکنون در سه مجلّد جمع‌آوری شده است:

1. نبوّتها در نهج‌البلاغه  .

2. منشور حکومت علوی.

3. راه روشن مدیران.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید