گزارش چهارمین نشست نهج البلاغه شناسی
۱۴۰۲-۱۰-۲۳

کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث با همکاری کتابخانه تخصصی اهل بیت علیهم السلام و کتابخانه تخصصی امام رضا علیه السلام از ابتدای سال گذشته سلسله نشست هایی را با محوریت نشر معارف قرآن و اهل بیت برگزار نموده است. سلسله نشست های نهج البلاغه شناسی نیز از جمله نشست های قرآن و حدیث پژوهی می باشد که تا کنون در 4 نوبت به انجام رسیده است. جناب آقای مهدی صادقی حصار مدیر کتابخانه های عمومی و تخصصی آستان قدس رضوی دبیر چهارمین نشست نهج البلاغه شناسی ضمن برشمردن عناوین سه جلسه گذشته نهج البلاغه شناسی به غنی بودن منابع کتابخانه های آستان قدس رضوی در این زمینه اشاره کردند و تعداد منابع مرتبط با شخصیت حضرت علی علیه السلام را نزدیک به ده هزار و تعداد منابع مرتبط با نهج البلاغه را بیش از 3 هزار نسخه چاپی و خطی اعلام کردند.

حجة الاسلام مرتضی امین نیا سخنران چهارمین نشست نهج البلاغه شناسی در ابتدای شرح کلام امیرالمومنین در حکمت 147 به بیان برخی ویژگی های بارز راوی آن، کمیل بن زیاد نخعی (ره)، اشاره کردند و بیان کردند علمای شیعه و اهل سنت، در عدالت، کرامت و بزرگی ایشان اتفاق نظر دارند و شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، روایتی از امیرمومنان نقل می کنند که ایشان 10 نفر از کسانی را نام می برند که مورد اطمینان ایشان هستند و جناب کمیل بن زیاد نخعی یکی از آن ها می باشند. در بحارالانوار علامه مجلسی (ره) نیز درباره ثقه بودن ایشان، شاهد وجود دارد.

ایشان در ادامه به نحوه شهادت کمیل بن زیاد نخعی (ره) به دست حجاج بن یوسف ثقفی که در الارشاد شیخ مفید (ره) ذکر شده اشاره کردند.

جه الاسلام و المسلمین مرتضی امین نیا ضمن توضیح برخی مفردات به شرح کلام حضرت امیرالمومنین در باب اهمیت علم پرداختند و اشاره کردند روح انسان در کلام مولای متقیان به « ظرف» تشبیه شده و این که هر یک از خود ما، ظرف وجودی مان و گنجایش آن را تعیین می کنیم و هر چه این ظرف گنجایشش بیش تر باشد و این که چه در این ظرف وجودی می ریزیم مهم است.

سپس امام علیه السلام طبق یک تقسیم منطقی ( که در علم منطق مطرح است) مردم را به سه دسته تقسیم می کنند: 1. عَالِمٌ رَبَّانِيّ:عالم ربانی که بیان گر دانشمندی است که منتسب به خداوند است ؛ 2. مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ: دسته دوم از مردم که اگر عالم ربانی نیستند اما به دنبال علم می گردند؛ 3. هَمَجٌ رَعَاعٌ: دسته سوم که به عنوان استعاره به آن ها « همج» گفته شده و انسان های ناچیز و پست اشاره دارد.

امین نیا در ادامه افزود: حضرت امیرالمومنین علیه السلام دو ویژگی برای این گروه سوم برمی شمرد: یکی این که از هر صدازننده ای تبعیت می کنند و دوم این که با هر نسیمی که بوزد به همان سو متمایل می شوند. مصداق این قسمت از فرمایش حضرت، افرادی هستند که در فضای مجازی بدون هیچ گونه تحقیقی دنباله رو عده ای دیگر می شوند.

سپس حجه الاسلام امین نیا به شرح 8 دلیل برتری علم بر ثروت در کلام مولا امیرالمومنین به طور مفصل پرداختند از جمله این که امام علیه السلام به کمیل بن زیاد می فرمایند: علم تو را نگه می دارد و تو باید مال را نگه داری؛ مال به هزینه کردن کاسته می شود و حال آن که، از علم هرچه انفاق کنی، افزون تر شود و آن چه به مال پرورده شود با زوال مال، زوال می یابد.

در انتهای جلسه چهارمین نشست نهج البلاغه شناسی توسط جناب آقای امین نیا به پرسش های حضار در این نشست پاسخ داده شد. لازم به ذکر است یکی از ویژگی های بارز این جلسه، حضور برخی از اعضا و محققان کتابخانه مرکزی در این مراسم بود.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چهارمین نشست نهج البلاغه شناسی: 21 دی ماه 1402.اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید