نذر از منظر قرآن و سیره
۱۴۰۲-۱۱-۱۰

پدیدآور: محمد حسین الهی زاده

مشخصات نشر: مشهد: موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره

مشخات ظاهری: 104 ص

رده بندی دیویی: ن 752 الف 297/78

معرفی کتاب:

سنت حسنه نذر، دارای آثار و برکات فراوانی است که در بعد عرفانی، ارتباط انسان را با خدا تقویت می کند. مهم ترین اثر نذر، اثر تمدنی ان است که موجبات ماندگاری تمدن اسلامی را فراهم می کند. کتاب « نذر از منظر قرآن و سیره» چنان که از عنوان آن پیداست، بررسی نقش فرهنگ ساز و تمدن ساز نذر در قرآن و سیره معصومین علیهم السلام است.

 این کتاب در شش بخش تنظیم شده است: بخش اول، ماهیت نذر است و منظور، چیستی و ماهیت نذر در فقه و احکام و منظومه تفکر دینی است. بخش دوم، مفهوم شناسی نذر و واژه های مشابه است که در آن مفهوم و معنای لغوی و اصطلاحی نذر و واژه هایی که شبیه به نذر هستند، بررسی می شود. عنوان بخش شوم، نذر در قرآن است. بحث نذر در قرآن، شش بار مطرح شده که با بررسی این آیات شریفه، چگونگی بحث نذر از نگاه قرآن کریم روشن می شود. بخش چهارم، انواع نذر است. نذر تقسیم بندی های فراوانی دارد، چنانکه از نظر حکمت، شروط، اجزاء، احکام و ... تقسیم بندی های متعددی درباره نذر خواهد بود که در این بخش بیان می شود. در بخش پنجم، به احکام نذر پرداخته می شود. این احکام، از فتاوای مقام معظم رهبری و دیگر مراجع عظام، در کنار هم یا به صورت تلفیقی و یا تفکیک شده آمده است و در این بخش سعی می شود به شکل جامع و متناسب با نیاز بحث، از آنها استفاده شود و از آنجا که ممکن است برخی از بحث های فقهی، کاربرد زیادی برای مخاطبین بحث نداشته باشد، به صورت انتخابی به بحث احکام نذر پرداخته می شود و در بخش ششم که بخش پایانی کتاب است با عنوان آثار نذر، آثار و برکات نذر در جامعه را بررسی می کند.  

کتاب « نذر از منظر قرآن و سیره» که توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین الهی زاده به نگارش درآمده، توسط انتشارات « موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره» به چاپ رسیده است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید