قرآن، جامعه، تاریخ، فرهنگ: مجموعه مقالات قرآن پژوهی فرهنگی اجتماعی
۱۴۰۲-۱۱-۲۴

پدیدآور: سید محمود نجاتی حسینی

مشخصات نشر: اصفهان؛آرما،1401

مشخصات ظاهری: 254ص

رده بندی دیویی: 1401ق296ن297/159

معرفی کتاب:

در مقدمه کتاب « قرآن، جامعه، تاریخ، فرهنگ: مجموعه مقالات قرآن پژوهی فرهنگی اجتماعی» چنین می خوانیم: دست کم از دو جهت مطالعات اجتماعی فرهنگی قرآن یا قرآن پژوهی فرهنگی اجتماعی حائز اهمیت است: یکی فهم پاسخ مدرن برای پرسش های سنتی و دیگری فهم پاسخ سنتی برای پرسش های مدرن. به عبارت دیگر: یکی مراجعه به متن مقدس قرآن، برای خوانش پاسخ متنی سنتی از نوع الاهیات قرآنی برای پرسش های اجتماعی فرهنگی مدرن، آن گونه که در علوم اجتماعی مدرن طرح بحث شده اند؛ و دیگری مراجعه به متن مقدس قرآن، برای خوانش پاسخ خاستگاه متنی سنتی از نوع الاهیات فرهنگی اجتماعی قرآنی به پرسش های سنتی، آن گونه که در دانش های دینی و معارف اسلامی و شیعی طرح بحث شده اند.

در کتاب « قرآن، جامعه، تاریخ، فرهنگ: مجموعه مقالات قرآن پژوهی فرهنگی اجتماعی » که مؤلف امیدوار است، گامی مبنایی برای توسعه و تقویت سنت و جریان قرآن پژوهی فرهنگی اجتماعی باشد، چند مسئله مضمون اجتماعی فرهنگیِ مطرح در علوم اجتماعی مدرن بررسی شده اند.

کتاب « قرآن، جامعه، تاریخ، فرهنگ: مجموعه مقالات قرآن پژوهی فرهنگی اجتماعی »در هفت فصل تدوین شده که عبارتند از:

ماهیت امر اجتماعی فرهنگی در ذهن زبان قرآن- پروبلماتیک مطالعات قرآنی سنتی و مدرن- زمانبندی دینی تاریخی اجتماعی در قرآن- منطق گفت وگویی قرآن- ماهیت دین در قرآن- گفتمان پیشرفت از منظر قرآن- قرآن در صحنه اجتماعی؛ دریافت های متعارف مردم عادی از قرآن.

کتاب « قرآن، جامعه، تاریخ، فرهنگ: مجموعه مقالات قرآن پژوهی فرهنگی اجتماعی» توسط انتشارات « آرما» به چاپ رسیده است.

کتاب « قرآن، جامعه، تاریخ، فرهنگ: مجموعه مقالات قرآن پژوهی فرهنگی اجتماعی » در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی جهت مطالعه و امانت موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید