نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور با امکاناتی ویژه رونمایی می‌شود
۱۴۰۲-۱۲-۰۹
مراسم رونمایی از نسخه جدید نرم‌افزار جامع تفاسیر نور با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی برگزار می‌شود.
نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور با امکاناتی ویژه رونمایی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین تقی آسمانی؛ مدیرگروه قرآن مرکز نور، ۸ اسفند ماه در نشست خبری رونمایی از نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر با بیان اینکه این نرم‌افزار از فاخرترین نرم‌افزارهای قرآنی مرکز نور است، گفت: همزمان با رونمایی از این نرم‌افزار، نسخه جدیدی از پایگاه اینترنتی جامع قرآنی به نشانی    

و همچنین نسخه اندرویدی این نرم‌افزار در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.  رونمایی می شود quran.noor.ir

وی با بیان اینکه مراسم رونمایی از این نرم‌افزار که جامع‌ترین دانشنامه قرآن پژوهی هوشمند  است یکشنبه، ۱۳ اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در مرکز نور برگزار خواهد شد، ادامه داد: قبلا ۳ نسخه این نرم‌افزار با عنوان نورالانوار تولید شده است؛ اولین نسخه آن در سال ۱۳۷۶ تولید شد و در سال‌های بعد هم نسخه‌های دیگری منتشر شد.

آسمانی افزود: هدف از تولید این نرم‌افزار رساندن معارف قرآنی و تسهیل پژوهش‌های قرآنی برای محققان با استفاده از فناوری‌های روز و مدرن است. نسخه سوم این نرم‌افزار در سال ۱۳۹۲ تولید شده که فاصله ده ساله بین آن نسخه و نسخه کنونی است و علت این فاصله طولانی هم تغییر سکوها و بسترهای ارائه محتواها و داده‌های مرکز است.

وی با بیان اینکه ما بعد از انتشار نسخه سوم این نرم‌افزار سراغ نسخه علوم قرآنی رفتیم و دانشنامه علوم قرآنی را تولید کردیم، تصریح کرد: در آن موقع گروه ما با گروه اخلاق ادغام و بر این اساس، دانشنامه اخلاق اسلامی، دانشنامه تفسیر قرآن، دانشنامه تفسیر طبری تولید شد و سکوی عرضه تغییر یافت و محتواهای قرآنی را در پایگاه‌های اینترنتی مرکز در سال ۱۳۹۶عرضه کردیم.

بازدید ماهانه ۵۰۰ هزار نفر

مدیر گروه قرآن مرکز نور با بیان اینکه ماهانه قریب به ۵۰۰ هزار نفر از این پایگاه استفاده می‌کنند لذا میزان ترافیک پایگاه خیلی بالاست، اظهار کرد: همچنین اپ این نرم‌افزار شامل همه ترجمه‌ها و تفاسیر در سال قبل ارائه شده البته هیچکدام از این‌ها نرم‌افزار میزی و دسکتاپی نمی‌شود و محقق کافی است یکبار نرم‌افزار را در سیستم خود نصب کند و تا مدتی طولانی از آن استفاده کند ولی با اپ قرآنی نمی‌توان کار پژوهشی انجام داد.

آسمانی با اشاره به چرایی تولید این نرم‌افزار، افزود: نسخه سوم این نرم‌افزار قالب قدیمی داشت و پژوهش‌های فراوانی را ما بر روی داده‌ها انجام دادیم لذا باید روی نسخه جدیدی انجام می‌شد. قبلا در نسخه سوم جامع تفاسیر قسمت‌های ورودی‌های مختلف برای دانشنامه، کتابخانه، تلاوت‌ها و قرائت‌ها و سایر امکانات داشت لذا خیلی از کاربردهای آن مغفول مانده بود بنابراین در مرکز به سمت کتابخانه قالب استاندارد رفتیم و نرم‌افزار نسخه ۴ با این قالب تولید شده است.

وی با بیان اینکه تعداد منابع نسخه سوم ۴۹۶ عنوان کتاب و منبع تفسیری در ۲ هزار و ۱۹۲جلد بود ولی الان ۹۰۳ عنوان در ۳ هزار و ۵۷۷ جلد به این برنامه اضافه شده است، گفت: منابعی که از تفاسیر و منابع مهم شیعی و اهل سنت گرفته شده نگاه کاملا فرامذهبی بوده و کتب معتبر اهل سنت در آن به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی آمده است. همچنین روی این منابع، کار شده و پژوهشگران ما تک‌تک این ۹۰۳ عنوان را دیده‌اند و دامنه موضوعی بر آن زده‌ و مرتب‌سازی کرده‌اند مثلا ۴۹۶ عنوان آن تفسیر ترتیبی است.

آسمانی اظهار کرد: تفاسیر موضوعی و منابع علوم قرآنی، کتب مربوط به پرسمان و پرسش و پاسخ قرآنی و کتب مربوط به فرهنگنامه قرآنی جدا فهرست شده و کاربر به راحتی مثلا می‌تواند از تفاسیر موضوعی اخلاقی استفاده کند، همچنین ترجمه‌های قرآن در نسخه سوم ۹۶ عنوان ترجمه بود که ۴۹ عنوان آن فارسی و ۵۰ عنوان آن هم غیرفارسی و ترجمه‌های خارجی در ۲۶ زبان زنده دنیا بود؛ این نسخه ۱۳۷ عنوان ترجمه دارد و کاربر می‌تواند به زبان‌های مختلف ترجمه خود را انتخاب کند و این تعداد افزایش هم خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ما همه موارد گفته شده را روی پایگاه و اپ قرآن اضافه خواهیم کرد، افزود: همچنین ترجمه‌های جدیدتر را بارگذاری می‌کنیم تا نسخه پنجم آماده شود؛ دانشنامه هم که کاری پژوهشی است در نرم افزار و پایگاه قرار داده شده است و کاربر می‌تواند تفسیر هر آیه‌ای را که بخواهد در این ۴۰۴ عنوان تفسیر مشاهده کند؛ در نسخه قبل فقط تفاسیر شیعی از منابع شیعه داشتیم ولی اهل سنت هم از تفسیر طبری و درالمنثور به این نسخه افزوده شده است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
ایکنا
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید