تبیین انديشه‌های قرآنی حضرت آيت الله خامنه‌ای در مسجد كرامت / دستاوردهای جلسات تفسیر ایشان چه بود؟
۱۴۰۲-۱۲-۱۵
به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، انديشه‌های قرآنی حضرت آيت الله خامنه‌ای در مسجد كرامت تبیین و بررسی شد.
تبیین انديشه‌های قرآنی حضرت آيت الله خامنه‌ای در مسجد كرامت / دستاوردهای جلسات تفسیر ایشان چه بود؟

پژوهشگر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در کرسی علمی و ترویجی تبیین انديشه‌های قرآنی حضرت آيت الله خامنه‌ای در مسجد كرامت که در تالار شیخ طوسی این مرکز برگزار شد، به نقش مساجد در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مطالعه تاریخ معاصر کشور ایران نشان می‌دهد که مساجد به عنوان مرکز و پایگاه دینی و فرهنگی وآموزه های قرآنی نقش بسیار حساس و خطیری در ایجاد هسته های اولیه نهضت و احیای اسلام انقلابی و جهت دهی به حرکت‌ها و جریانات مردمی داشته است.
دکتر علی جان  سکندری تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک جنبش اجتماعی، با استفاده از مساجد، فراگیر شد. شبکه مساجد به عنوان یک رسانه جمعی و جلسات مذهبی همانند حلقه واسط میان رهبران انقلاب و مردم انقلابی بودند که وظیفه بسیج مردم را در جهت مخالفت سیاست‌های حاکم بر عهده داشتند. اگر به نقش خطیر و پراهمیت مساجد در ترویح اندیشه های قرآنی توجه داشته باشیم، به خوبی در می‌یابیم که اگر این پایگاه توانمند وجود نداشت، نهضت‌های اسلامی، دینی، اجتماعی و مردمی نیز به این راحتی شکل نمی‌گرفت و پیروز نمی شد.
تاسیس مسجد کرامت
وی مسجد کرامت را یکی از پایگاه های مهم انقلاب ذکر کرد وافزود: این مسجد از مساجد نزدیک حرم مطهر امام رضا (ع) است که در خیابان آیت الله شیرازی و در محدوده چهار را شهدا قرار دارد. این مسجد از زيباترين و مهم‌ترين مساجد مشهد است كه با وجود قدمت نه چندان دور، يكي از معروفترین مساجد مشهد و كانون نشر و ترويج مباني ديني و خاطره انگیز مراكز نهضت اسلامي در سال‌هاي پيش از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.
سکندری ادامه داد: در سال 1352 مرحوم حاج سید محمود کرامت کرمانی ابتدا بخشی از خانه مسکونی‌اش را تغییر کاربری داد و آن را تبدیل به مسجد کرد پس از فوتش، بنا به درخواست خودش، بقيه‌ منزل وی نيز به مسجد و حسينيه اضافه شده است. قسمت انتهايي مسجد كه ابتدا حسينيه بود، پس از تجديد بنا به صورت زائرسرا مورد استفاده قرار گرفت.
امام جماعتی شایسته برای مسجد
وی اظهار کرد: با تاسیس مسجد کرامت، بانی آن دنبال امام جماعتی بود که تفکر نواندیشی و  روحیه جوانگرایی داشته باشد. مرحوم کرامت پس از بررسی های همه جانبه به آیت الله خامنه ای می ‏رسد. ایشان هم پس از بررسی دعوت متولی مسجد را می‌پذیرد.
این پژوهشگر، وسعت مسجد و موقعیت آن را  دلایل پذیریش امام جماعت برای این مسجد ذکر کرد و افزود: اهمیت مسجد کرامت فقط برای وسعتش نبود، بلکه چون در موقعیت حساس و نزدیک مرکز دینی شهر، یعنی حرم مطهر امام رضا (ع) و مدارس علوم دینی و از طرف دیگر به جهت مجاورت بخش تازه ساز شهر و در کنار دانشگاه و سینماها قرار گرفته بود، از جایگاه ویژه ای برخوردار بود 
نواندیشی قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای
به گفته وی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن شامل سلسله جلسات تفسیر آیت‌الله خامنه‌ای در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ شمسی است که به عنوان منبعی برای آشنایی با مبانی فکری نظام اسلامی و اندیشه ی دینی بود
محورهای مهم سخنرانی‏ ها و کلاس ‏های تفسیر
سکندری هجرت، راه مسلمان زیستن، ولایت طاغوت یا ولایت الله؟، ولی‌امر یعنی اجراکننده فرمان خدا در جامعه، امام؛ قلب امت اسلامی، مؤمن بودن یعنی پایبندی به تعهدات ایمانی نبوت، پیروزی در گرو ایمان و صبر، شیطان یعنی قدرت‌های شرآفرین، توحید؛ سرانجامی در آغاز ، -تشکیل کارخانه انسان‌سازی، نبوت یعنی رستاخیزی پس از آرامش، دانش بشری برای هدایت کافی نیست، تأثیرات نگاه توحیدی در دل خویشتن و... را برخی از محورهای سخنرانی ها و کلاسهای تفسیر در این مسجد ذکر کرد.
ستاد برنامه ریزی و مبارزه( ایجاد شعار(
وی گفت: ثمره فعالیت های محور نخست که آموزش ایدئولوژی بود مسجد کرامت به صورت ستاد مبارزه و فعالیت انقلابیون شده بود.اگر چه دیگر مساجد، بیوت علما، دانشگاه‌ها، مدارس علوم دینی، دبیرستان‌ها در مبارزه با رژیم نقش مؤثری داشتند ولی عمده‌ی طراحی‌ها و سازماندهی تجمعات، راهپیمایی‌ها، تحصن‌ها، سخنرانی‌ها و به ویژه طرح اندیشه حکومت دینی در مسجد کرامت صورت می‌گرفت

این پژوهشگر از دیگر دستاوردهای کلاس‌های تفسیر نهج‌البلاغه و سخنرانی‌های آیت الله خامنه ای در مسجد کرامت و امام حسن (ع) را کتابی با عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی معرفی کرد که شامل عناوین کلی ایمان، توحید، نبوت، و ولایت می‌شد
پیروزی انقلاب اسلامی

سکندری در کرسی علمی ترویجی انديشه‌های قرآنی حضرت آيت الله خامنه‌ای در مسجد كرامت، سرانجام مجموعه برنامه‌های صورت گرفته شده در مسجد کرامت و دیگر کانون‌های مبارزه و تلاش‌های انقلابیوناعم از دانشگاهی و حوزوی -  در این مسجد و به ویژه نقش تاثیر گذار آیت‌الله خامنه‌ای در صحنه‌های مختلف مبارزه را بستر ساز حرکتی انسجام بخش و هدفدار دانست که سبب شد تا به عمر رژیم پهلوی و نظام 2500 ساله شاهنشاهی پایان بخشد.

 

 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
https://news.razavi.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید