واپسین روزهای تاریخ
۱۴۰۲-۱۲-۱۶

عنوان کتاب: واپسین روزهای تاریخ

پدیدآور: رضا مهدیان فر

مشخصات نشر: قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی‏، ۱۴۰۲

مشخصات ظاهری: 332 صفحه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی

شماره دیویی: و 866 م 44/297

معرفی عنوان

کتاب واپسین روزهای تاریخ از نگاه قرآن و نظریه های معاصر، پرسش از فرجام و پایان سفر دراز انسان در عرصه زمین و گستره تاریخ پرسابقه، پیشینه دار و ذاتی وجود بشر است. به همان سان که انسان از مبدا می پرسد، از مقصد و پایان نیز پرسش می کند.

امروزه مسئله پایان تاریخ به گفتمان غالب در محافل و مراکز علمی، پژوهشی، رسانه های جمعی و حتی مراکز پژوهشی وابسته به مراکز نظامی در دنیای غرب بدل شده است، اما سخن از پایان تاریخ موضوعی نیست که محدود به غرب باشد.در اموزه های آسمانی به ویژه آیین اسلام این موضوع با تعبیراتی چون آخرالزمان و مفاهیم دیگر مورد توجه قرار گرفته است.در آیات قرآن به این موضوع تصریح نشده است، اما تعبیراتی در بعضی آیات به کار رفته است که به آخرالزمان و پایان تاریخ اشاره کرده و آینده ای سراسر نور و امید را بشارت داده است.

بر خلاف نظریات معاصر غربی، پایان تاریخ از نگاه قرآن پایانی تسلی بخش و امیدوارکننده است. پژوهش حاضر تلاش اندکی اسبه منظور تبیین دیدگاه وحی تا سرآغازی بر پژوهش های بعدی باشد، همچنین از این رهگذر به نقد و بررسی دیدگاه اندیشمندان غربی پرداخته شده است.

قرآن کریم، آخرین کتاب آسمانی و معجزه جاودانه رسول اکرم(ص)، رسالت بیان نیازهای بشر تا انتهای عالم را بعهده دارد، از جمله مسائلی که بشر همواره به آن اندیشیده و در سال های اخیر در کانون اندیشه دانشمندان و اندشوران قرار گرفته، آگاهی از پایان تاریخ و مسائل پیرامونی ان است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید