تربیت در نهج البلاغه
۱۴۰۲-۱۲-۱۶

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی

نگارش : ناهید شیعی

استاد راهنما: ناظم تبریزیان

شماره راهنما: ت 979 ش 297/9515

چکیده پایان نامه:

پایان نامه «تربیت در نهج البلاغه» قطره ای از دریای بیکران نهج البلاغه است که در این مجموعه سعی شده برگزیده ای از فرمایشات امام علی(ع) در زمینه تربیت به زبان ساده و روان تقدیم علاقمندان گردد.

پایان نامه « تربیت در نهج البلاغه» شامل دو بخش است که بخش اول خود شامل دو فصل می باشد. فصل اول آن در مورد آشنایی با نهج البلاغه است که در این فصل پیرامون جایگاه و مولف نهج البلاغه، وجه تسمیه و وجه شاخص تالیف و سیری در معارف نهج البلاغه و مباحث آن بحث شده است.

در این فصل یادی از حضرت علی (ع) و ویژگیهای سخنان ایشان شده، همچنین جایگاه امام علی(ع) و نهج البلاغه در منظر اندیشمندان و نگاه دانشمندان مسیحی عنوان شده است.

فصل دوم در مورد تربیت و جایگاه آن است که در این فصل تر بیت از نظر لغوی و اصطلاحی بیان شده و همچنین جایگاه و هدف از تربیت و متصدیان امر تربیت نیز مطرح شده است.

امام بخش دوم در پایان نامه « تربیت در نهج البلاغه » شامل سه فصل است، که فصل اول آن در مورد عوامل موثر در تربیت می باشد. عواملی چون وراثت، محیط، سختیها و شداید، کار، عوامل ماورای طبیعت، اراده ی انسان ..... در تربیت فرد موثر است، البته نه بعنوان علت تامه بلکه به نحو اقتضاء.

فصل دوم در مورد روشهای تربیتی می باشد که عبارتند از روش الگویی، محبت، تذکر، عبرت، موعظه، توبه، ابتلا و امتحان، مراقبه و محاسبه، روش تشویق و تنبیه.

فصل سوم، شرح مختصری برنامه 31 نهج البلاغه و برگزیده ای از کلمات قصاز تربیتی حضرت علی (ع) می باشد.

پایان نامه حاضر در کتابخانه مرکزی آستان قدس تالار تخصصی علوم قرآن و حدیث موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
چکیده پایان نامه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید