آیه اولی الامر
۱۴۰۲-۱۲-۱۷

پدیدآور: غلامحسین زینلی

مشخصات نشر: تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1401

مشخصات ظاهری: 404 ص

شماره دیویی: ز ش / 419 ن 297/18

معرفی کتاب:

یکی از آیاتی که عالمان امامیه برای اثبات امامت و عصمت همه امامان، از آن بهره جسته اند، آیه شریفه 59 از سوره نساء است که به « آیه اولی الامر» یا « اطاعت» شهرت یافته است. پیروان مکتب اهل بیت(ع) اعم از صحابه و تابعین و در عصرهای بعد، دانشمندان امامیه، با استناد به دلالت آیه و روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) که در منابع شیعه امامیه و برخی منابع اهل سنت ثبت شده، برانحصار نزول آیه یاد شده، درباره امامان اهل بیت(ع) و دلالت آیه بر امامت و عصمت آنان، تاکید کرده اند؛ اما اکثر محدثان، مفسران و متکلمان اهل سنت این دیدگاه را نپذیرفته و احتمال های دیگری بیان داشته اند. کتاب « آیه اولی الامر »درصدد است به بررسی انحصار مراد آیه به اهل بیت(ع) پرداخته و دلایل پیروان مکتب اهل بیت(ع) را در این زمینه تبیین نموده و به نقد و بررسی مدعیات و ادله مخالفان بپردازد.

کتاب « آیه اولی الامر » در شش فصل سامان یافته است:

در فصل اول، مفردات آیه بررسی و دلالت آن بر مسئله امامت و ولایت واکاوی شده است.

در فصل دوم، روایات سبب نزول آیه بررسی و نشان داده شده که این روایات متواتر، مصداق اولی الامر را خصوص امامان اهل بیت می دانند.

در فصل سوم دلالت آیه بر عصمت اولی الامر از جهات مختلف بررسی و از چند راه به اثبات رسیده است.

در فصل چهارم، راه های شناخت مصادیق اولی الامر مورد بررسی قرار گرفته و از سه راه نشان داده شده است که مقصود از اولی الامر در آیه موردنظر، امامان دوازده گانه ای هستند که اهل بیت پیامبرند.

در فصل پنجم، اهم احتما ل هایی که مفسران اهل سنت به عنوان مصداق اولی الامر بیان کرده اند بررسی و دو سلسله نقد بر آنها وارد شده است.

در فصل ششم، تردیدها و شبهه هایی که برخی دانشمندان اهل سنت بر دیدگاه عالمان شیعه وارد کرده اند، بررسی و گاسخ داده شده است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید