مبانی تفسیر قرآن به قرآن
۱۴۰۲-۱۲-۱۹

پدید آور: محمد بهرامی

مشخصات نشر: قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معاونت پژوهشی؛ پژوهشگاه علوم و فرهنگ

اسلامی، 1398.

مشخصات ظاهری : 640ص

رده بندی دیویی : م 843 ب 297/171

معرفی کتاب:

در مقدمه کتاب " مبانی تفسیر قرآن به قرآن" چنین می خوانیم: مباحث بسیاری در تفسیر قرآن به قرآن به عنوان یکی از روشهای تفسیری در خور بحث و بررسی است که بحث مبانی از جدی ترین و مهم ترین آنها است. مبانی قرآنی تفسیر، مجموعه باورهایی است که بنیان تفسیر را شکل می دهد و تفسیر قرآن با نظر داشت آن باورها شکل می گیرد و مبانی تفسیر قرآن به قرآن آن دسته از باورهایی است که ناظر به خصوصیات و ویژگی های یک روش تفسیر است. برخی از مهمترین باورهایی که می توان مبانی تفسیر قرآن به قرآن به شمار آورد و ممکن است جدا محل تامل قرار گیرد، عبارت اند از : کاشفیت فهم و تفسیر؛ فهم پذیری قرآن؛ تفسیر پذیری قرآن؛ وحانیت قرآن؛ عدم تحریف قرآن؛ نوشتاری بودن قرآن؛ نمادین نبودن زبان قرآن؛ پیوستگی آیات؛ قرآن بسندگی؛ حجیت ظواهر؛ مولف محوری.

در بخش دیگری از کتاب چنین می خوانیم: همپای تفسیر قرآن به قرآن، روش شناسی تفسیر قرآن به قرآن با شیب کند و ملایمی در میان تفسیر گران آغازیدن گرفت تا در دوران معاصر گام نهاد. مرحوم علامه طباطبایی با طرح نظریه تفسیر قرآن به قرآن در آثار قرآنی و تفسیری خویش چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی روش شناسی آن را توسعه و تعمیق بخشد و در طول دو دهه از عمر شریف خود، به شبهات و ابهامات مخالفان این روش پاسخ داد. در دهه های بعد، شاگردان ایشان به ویژه آیت الله جوادی عاملی راه استاد را ادامه دادند و در تشریح و توضیح این روش، انواع و اقسام آن، مبانی، اصول و قواعد آن شبهات و ایرادات نو پدید از سوی مفسران و قرآن پژوهان و...،نهایت سعی و تلاش خود را به کار بستند و از جمله در تفسیر تسنیم به بسط نظریه استاد خود پرداختند.

کتاب " مبانی تفسیر قرآن به قرآن" در سه بخش با عناوین " اصطلاح شناسی" ؛ " مبانی عام تفسیر قرآن به قرآن" و " مبانی خاص تفسیر قرآن به قرآن" به نگارش درآمده است.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید