مرجعیت علمی قرآن
۱۴۰۲-۱۲-۲۰

عنوان: مرجعیت علمی قرآن کریم

 

پدیدآور: محمد صادق یوسفی مقدم، سید اسدالله موسوی عبادی

مشخصات نشر: قم، پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1402

 

مشخصات ظاهری: 203 صفحه

شماره دیویی: م 87 ی 159/297

معرفی کتاب

کتاب مرجعیت علمی قرآن کریم، مجموعه مصاحبه هایی می باشد که با افراد سرشناس و متخصص درباره مرجعیت علمی قرآن کریم صورت گرفته است.

بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و رشد حوزه های علمیه و دانشگاه ها و مراکز تخصصی میان رشته ای، ضعف حضور قرآن در علوم خودنمایی می نماید که رابطه این علوم با قرآن چیست؟ زیرا بسیاری از مباحث حقوق، کلامی، اخلاقی، عرفانی، کیهانی، و ...در قرآن اشاراتی بدانها رفته است. لذا بسیاری از متفکران و دانشوران اسلامی درصدد برآمدند تا با کمک گرفتن از قرآن کریم و سنت این دانش ها را بومی سازی نمایند، مثلا فقه اسلامی، اخلاق اسلامی، عرفان اسلامی، فلسفه اسلامی و در علوم انسانی نیز همانند قرآن و مدیریت، قرآن و حقوق، قرآن و جامعه شناسی و ...

اما همه دانشوران اسلامی و استادان میان رشته ای در مورد رابطه قران کریم و علوم دارای رای یکسانی نیستند، عده ای (با نگاه حداکثری)، قرآن را جامع همه علوم می دانستند و تعدادی (با نگاه حداقلی)، قرآن را فقط شامل احکام و اخلاق و معارف اعتقادی معرفی می کردند و عده ای هم (با نگاه اعتدالی)، راه بینابینی را رفتند. آنچه در این مجموعه مصاحبه ها آمده است واکاوی و تبیین نظرات نخبگان و متفکران قرآنی درباره مرجعیت علمی قرآن کریم می باشد.

این کتاب شامل پنج مصاحبه است که مصاحبه اول با آقای شیخ حسن رمضانی، مصاحبه دوم با حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر امیرعلی لطفی، مصاحبه سوم با حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر خسروپناه، مصاحبه چهارم با حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، و مصاحبه پنجم با حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد علی مهدوی راد می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید