دیگر دوستی در متون مقدس ادیان ابراهیمی
۱۴۰۲-۱۲-۲۰

 

 

پدیدآور: علی اکبر چناری، محسن شرفایی

مشخصات نشر: مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1402

مشخصات ظاهری: 341 صفحه

شماره دیویی: د 686 الف 4/ 204

معرفی کتاب

کتاب دیگر دوستی در متون مقدس ادیان ابراهیمی بیان می دارد که دیگر دوستی یکی از راه های نزدیک شدن دل ها به یکدیگر، تحکیم روابط اجتماعی و همدلی افراد جامعه از هر قومیت، دین و نژادی است.این امر در متون مقدس ادیان ابراهیمی مکمل عبادت خداوند و یکی از راه های شناخت مومنان و سنجش افراد بشر،به ویژه جامعه مومنان به یکدیگر گره خورده، بلکه در کنار توجه به همنوعان، به طبیعت به مثابه عضوی از خانواده (دیگری) نیز توجه داشت.

در ادیان توحیدی انسان نه تنها در قبال همنوعان خود مسئول است، بلکه وظایف مشخصی نسبت به خداوند و وظایف چندی نسبت به سایر آفریده ها دارد، براساس اینکه طرف مقابل انسان چه کسی است، چهار نوع رابطه متصور است: 1- رابطه انسان با ساحت قدسی یا خدا. 2- رابطه انسان با خویشتن. 3- رابطه انسان با همنوع خود. 4- رابطه فرد با طبیعت و مظاهر آن.

آن چه که در این کتاب به ان پرداخته شده و از خصوصیات آن به شمار می رود این است که اولا دامنه (دیگری) را فراتر از انسان ها در نظر گرفته و ثانیا این موضوع را با این گستردگی برای نخستین بار در متون مقدس ادیان ابراهیمی به صورت تطبیقی بررسی کرده است.

اهمیت و جایگاه ویژه دیگر دوستی در متون مقدس ادیان ابراهیمی، تبیین دامنه دیگری در انسان دوستی، انواع اعمال دیگر دوستانه و شرایط، موانع و پیامدهای دیگر دوستی می باشد و با استناد به متون مقدس ادیان ابراهیمی طبیعت را به عنوان عضوی کوچک از خانواده (دیگری) در نظر بگیریم

برچسب‌ها:
مؤلف/نویسنده/عکاس:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید