تربیت در نهج‌البلاغه
۱۴۰۲-۱۲-۲۰

پدید آور : محمد حکیمی

مشخصات نشر: مشهد بنیاد پژوهش‌های اسلامی

مشخصات ظاهری:248 ص

شمارة دیویی:ت 756 ح 297/9515

معرفی کتاب:

 در مقدمه کتاب « تربیت در نهج‌البلاغه» چنین می خوانیم: در نهج‌البلاغه موضوعات بسیاری وجود دارد که در همة آن‌ها تربیت یافتن و خدایی شدن انسان‌ها سخن نخست است و این به معنای بالاترین مرز تربیت‌پذیری آدمی است. نهج‌البلاغه سراسر انسان‌سازی و تربیت است و کمتر کتابی بشری تا بدین پایه راه و روش انسان شدن را به انسان می‌آموزد و شیوه‎‌های تکامل و پیشرفت مادی و معنوی، خانوادگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و ... را آشکار می‌سازد.

کتاب حاضر به بیش از چهل موضوع تربیتی اشاره کرده و برای مربیان تربیتی و متصدیان امور اجتماعی راهنمایی ارزشمند است و می‌تواند مددکار افراد در راه خودسازی و جامعه سازی باشد. تربیت خدا باوری، قرآن شناسی، پاسداری از کرامت انسانی ،خودشناسی، آگاهی و بیداری از جمله موضوعات تربیتی است که در ابتدای کتاب به آن پرداخته شده است.

در ادامه با عنوان تربیتِ بهره برداری از عقل به موارد نقدپذیری، رایزنی و مشورت ، پاسداری از حقوق دیگران، بهره‌برداری از اندیشه‌ها ژرف‌اندیشی اشاره شده است. تربیتِ پندآموزی از تجربه ها از مواردی است که به تفصیل بیان شده است.

تربیت علم آموزی و عمل گرایی ،تربیت پایداری و سنجیده‌کاری،و فرصت شناسی و تربیت زبان (کم‌گویی، اندیشه‌های پیش از سخن، ماندگاری سخنان)،نظم، مددرسانی، دیگر دوستی، خانوادگی،فروتنی، بردباری، شورو نشاط و.. از دیگر موضوعات است.

در مبحث تربیت مدیران اقتصادی به موارد(شناخت وکاردانی،توسعه محوری، فرصت‌یابی، قاطعیت و استواری)و در موضوع تربیتِ ثروت‌اندوزان به موارد(نکوهش دلبستگی به دنیا، مصرف‌گرایی، هشدارها، رهایی از پیامدهای سرمایه‌داری، اخلاق سرمایه‌داری، مسئولیت سرمایه‌داران، نظام ارزشی سرمایه‌داری و نفی ارزش‌های سرمایه داری) پرداخته شده‌است.

از دیگر موارد تربیتی که در این اثر به آن اشاره شده است تربیت میانه روی در (سخن گفتن،بیم و امید،ستایش و نکوهش،اصرار زیاد،خنده و شوخی،مصرف، سلامتی و بیماری، عبادت و نیایش) است.

در ادامه تربیتِ (شیوة مصرف،کار، زهد، روابط انسانی، تعهدشناسی،دادگری، سیاسی، وحدت و امید و برابری و آینده‌نگری) آمده است و در خصوص تربیتِ مسئولیت شناسی به موضوعات مسئولیت در برابر پروردگار و وجدان و ظالم و مظلوم، انسان مسئول، مسئولیت زمامداران، مسئولیتهای اجتماعی اشاره شده است.

کتاب « تربیت در نهج‌البلاغه» در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید