با حمد جا رو برای فرشته‌ها تنگ کنیم: با حقیقت حمد آشنا بشیم
۱۴۰۲-۱۲-۲۶

پدیدآور: محسن عباسی ولدی

مشخصات نشر: قم، آیین فطرت

مشخصات ظاهری: 230ص

معرفی کتاب:

مجموعه کتاب‌های" طعم شیرین خدا" بنا دارد با تکیه بر آیات قرآن و احادیث اهل بیت(ع) به معرفی خدا بپردازد و از معرفی خدا به معرفی ابعاد مختلف دین برسد. بیان نویسنده در این اثر محاوره‌ای است. در کتاب « با حمد جا رو برای فرشته‌ها تنگ کنیم» که جلد ششم از مجموعه کتاب" طعم شیرین خدا" است، نویسنده در بخش مقدمه، یک خاطره از خاطره‌های تبلیغی خود را در خارج از کشور «بوسنی‌و‌هرزگوین» بیان نموده است و پس از آن مطالب کتاب در ده درس با عناوین ذیل آغاز می شود:

چه جوری می‌شه بچه‌ها رو اهل شکر بار آورد؟؛ باید عبادت خدا رو به بچه ها یادآوری کرد یا بزرگی خدا رو؟ ؛ حمدخدا آدم رو به خیلی جاها می‌رسونه،چراغافلیم ؟؛ اگه آدما شاکر بودن، بازم اوضاع دنیا همین‌طوری بود؟؛ چرا برا شکر خدا با همدیگه مسابقه نمیدیم؟؛ چرا برای رسیدن به مقام طاعت، از راه شکر نمیریم؟، می دونید توجه کردن به نعمت خودش شکر نعمته؟؛ شکر زبونی چقدر میتونه مفید باشه؟؛ باید از نعمت به مُنعم رسید یا از مُنعم به نعمت؟ توجه به نعمت و حضور قلب تو نماز چه ارتباطی باهم دارن؟

آموزش شکر به بچه‌ها، راه‌های شکر، توجه به نعمت‌ها و شکرزبونی از جمله مباحث مهم این نوشتار است.

در برشی از کتاب« با حمد جا رو برای فرشته‌ها تنگ کنیم» می خوانیم:

«حمداً نُزاحم به ملائکتهُ المقربین»؛ حمد وسپاسی که به وسیلة آن، جای فرشتگان مقرّب اورا تنگ کنیم. نُزاحِم از رحمت می‌آد. وقتی می‌ره به باب مفاعله به معنای زحمتی میشه که براثر ازدحام پیش می‌آد و بعضیا جای بعضیای دیگه رو تنگ می‌کنن. امام سجاد(ع) می‌گن وقتی حمد می‌کنی، جای فرشته‌ها رو اون بالا تنگ می‌کنی و آسمون رو به تسخیر خودت در می‌آری. این رو از معنایی که برا کلمه «نَزاحِم» گفتیم، می‌شه فهمید. با اومدن بنده‌های اهل حمد، جای کدوم فرشته‌ها تنگ میشه؟ فرشته‌های مقرب خدا، به این کلمة «مقرّب » دقت کنید. یه کسی چند تا رفیق داره که خیلی دوسشون داره ولی محبتش به یکی از اونا خیلی بیشتره، وقتی اون هست انگار بقیه رو دیگه نمی‌بینه. دیروز همة رفیقا خونه‌ش جمع بودن. اون رفیق ویژه دیر اومد، بقیه گفتن بیا بریم که دیگه این جا، جای ما نیست. شاید حمداً نُزاحِم به الملائکته المقربّین به همین معنا باشد.

کتاب« با حمد جا رو برای فرشته‌ها تنگ کنیم» در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید