روش فهم عمومی متون دینی با رویکرد روان شناختی
۱۴۰۲-۱۲-۲۶

پدید آورنده : عباس پسندیده

مشخصات نشر : مشهد بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1399

مشخصات ظاهری : 248 صفحه

شماره دیویی : ر 463 پ 26 / 297

معرفی کتاب :

روان شناسی اسلامی دانشی است که دسته کم یکی از منابع اصلی آن قرآن و حدیث است. فهم متون مقدس، روان شناسی خاص خود را می طلبد که در ادبیات دین به عنوان تفسیر قرآن و فقه الحدیث شناخته می شود. هدف روان شناسی اسلامی این است که براساس منابع اسلامی رفتارها انگیزه ها و فرایندهای روانی انسان را فهم و تبیین کند نه این که مانند دانش فقه حکم رفتارها را مشخص سازد. دستبابی به این هدف با استفاده از منابع دینی نیازمند روش خاص خود است. از این رو هدف  کتاب"روش فهم عمومی متون دینی با رویکرد روان شناختی"، ارائه روشی برای فهم متون دینی با رویکرد روان شناختی است. از یک منظر این نوع مباحث دو لایه متفاوت دارد: یکی روش فهم عمومی متون دینی که در کتاب حاضر به نام "روش فهم عمومی متون دینی با رویکرد روان شناختی" ارائه شده است و دیگری روش فهم روان شناختی متون دینی که در اثری مستقل با همین عنوان عرضه شده است.

مباحث این کتاب" روش فهم عمومی متون دینی با رویکرد روان شناختی" در شش فصل تنظیم شده است :

 فصل اول به پیش نیازهای فهم اختصاص دارد تا متن برای اجرای فرایند فهم آماده شود این مباحث عبارتند از : صحت استناد ، صحت عبارت متن و اعتبار متن

فصل دوم به فهم مفردات و فهم ترکیبات اختصاص دارد در فهم مفردات شناخت نوع کلمه و شناخت معنای کلمه مورد بررسی قرار می گیرد و در فهم ترکیبات ، ترکیبات خرد و ترکیب کل بحث می شوند.

فصل سوم به فهم قرینه های متن اختصاص دارد در فصل قرینه لفظی پیوسته ، قرینه غیر کلامی پیوسته و قرینه کلامی ناپیوسته مورد بررسی قرار می گیرند .

فصل چهارم به برخی عوامل موثر در فهم حدیث اختصاص دارد که عبارتند از : مسئله های نقل معنا ، نقش فهم عالمان و دانشمندان دین در فهم معنا ، و نیز نقش دانش بشری در فهم معنا.

فصل پنجم به موضوع پژوهی اختصاص دارد در این فصل شیوه گردآوری خانواده حدیث و دسته بندی و تحلیل آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

فصل ششم به مسئله پژوهی اختصاص دارد که دامنه آن بزرگتر از یک متن و کوچک تر از یک موضوع است در این فصل به شیوه جمع آوری متون یک مسئله و نیز تحلیل و جمع بندی آن پرداخته می شود.

کتاب "روش فهم عمومی متون دینی با رویکرد روان شناختی" در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید