وجوه معرفتی قرآن
۱۴۰۲-۱۲-۲۷

پدید آور : قدرت الله قربانی

مشخصات نشر : قم: موسسه فرهنگی طاها، 1399

مشخصات ظاهری : 320 صفحه

شماره دیویی: و 551 ق 159 / 297

معرفی کتاب :

«وجوه معرفتی قرآن» بیان کننده این واقعیت مهم است که هدایت گری انسان ملازم با معرفی آموزه های معرفتی توسط آن در زمینه های مختلف زندگی انسان است در واقع قرآن صرفا یک کتاب عبادی نیست بلکه مشحون از بصیرت ها و اطلاعات و آموزه های ارزشمند در زمینه های اعتقادی ، اخلاقی، اجتماعی ، سیاسی ، انسان شناختی ، علمی و نظایر آن است . وجود چنین آموزه هایی است که ما را مجاز می سازد تا از وجوه معرفتی قرآن به طور معنادار سخن گوییم . وجوه معرفتی قرآن ، همچنین، مبین چند لایه بودن آیات این کتاب الهی است که هم واجد معانی ساده و قابل فهم برای همگان و هم شامل معانب باطنی پیچیده برای خواص است .

توضیح مختصری از محتوای هر یک از فصول این کتاب به شرح زیر می باشد:

در فصل اول با عنوان قرآن پرسش های بنیادی و معنای زندگی انسان از رو یکرد فلسفی و مابعد الطبیعی مهترین پرسش های زندگی انسان در باب خدا خودش و جهان مورد بازخوانی قرار گرفته و نشان داده شده است .

در فصل دوم با عنوان قرآن و تفسیر اهل بیت ابتدا بر حجیت معرفتی اهل بیت در باب تفسیر قرآن استدلال شده سپس روش تفسیری امام صادق با ذکر نمونه های مختلفی تبیین گردیده است .

در فصل سوم با عنوان قرآن و تفکر عقلانی و فلسفی بر وجوه عقلانی و فلسفی قرآن تمرکز شده است.

در فصل چهارم با عنوان قرآن و انسان شناسی به نقش بسیار مهم آیات قرآن در زمینه انسان شناسی و ابعاد مختلف آن توجه شده است .

در فصل پنجم با عنوان قرآن و سنت های الهی و اجتماعی بر کارکرد معرفتی آموزه های قرآن در علوم انسانی و اجتماعی توجهی خاص شده است .

در فصل ششم با عنوان قرآن و معرفت شناسی علوم طبیعی به آگاهی بخشی و بصیرت دهی آموزه های قرآن در باب جهان طبیعت و بعد مادی انسان پرداخته شده است .

در فصل هفتم با عنوان قرآن و مسئله شر به یکی از مهمترین پرسش ها و معضلات کلامی و فلسفی بشر اشاره شده که علی رغم تلاش های طولانی و برخی موفقیت های انسان به نظر می رسد هنوز هم گره های ناگشوده فراوانی در این زمینه وجود دارد.

در فصل هشتم با عنوان قرآن و مسئله اعجاز به ابعاد مختلف کارکردهای معرفتی اعجاز قرآن توجه شده است .

در فصل نهم کتاب «وجوه معرفتی قرآن»  با عنوان قرآن و مسئله حقانیت و نجات یکی از مهمترین پرسش های پیش رو کلامی و فلسفی از منظر قرآن پاسخ داده است.

کتاب «وجوه معرفتی قرآن»  در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید