آسیب شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی
۱۴۰۲-۱۲-۲۸

پدیدآور: محسن محمدی

مشخصات نشر: مشهد، بنیاد پژئهشهای اسلامی، 1399

مشخصات ظاهری: 274ص.

شماره راهنمای دیویی: آ 352 م7672/297

معرفی کتاب:
زیارت به عنوان سفری دینی ومذهبی در این فضا قرار گرفت و مفهوم گردشگری دینی مطرح شد؛ کتاب « آسیب شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی» در راستای آسیب‌شناسی اخلاقی زیارت درصدد پاسخ به این سوال است که آیا تلاقی گردشگری و زیارت از ماهیت و ابعاد دینی و معنوی زیارت نمی‌کاهد؟ و آیا می‌توان گردشگری دینی را در بستر اخلاقی و دینی بررسی کرد؟ یا اینکه زیارت و گردشگری دو مفهوم نامتجانس هستند که مبانی و مولفه‌های متفاوتی دارند. این کتاب پس از طرح نظریات مختلف در این باره، زیارت و گردشگری را از منظر دانشی، گرایشی و کنشی بررسی کرده تا مشخص شود زیارت به عنوان مناسکی دینی، با گردشگری به عنوان یکی از مولفه‌های برآمده از فرهنگ مدرن تناسب و تشابهی ندارند مگر در ظاهر که هر دونوعی سفر هستند. هدف از زیارت بار یافتن به محضر امام است. انسان کاملی که او را زنده، شنوا، بینا و آگاه به حال زائران می‌دانیم و از او برای کمال و رشد و سلامت معنوی و مادی خویش مدد می‌گیریم.
کتاب « آسیب شناسی زیارت: با تمرکز بر زیارت رضوی » در 7 بخش با موضوعات «کلیات»، «گردشگری دینی در ادیان دیگر»، «زیارت و گردشگری دینی»، «آثار و ابعاد گردشگری دینی»، «مقایسه تطبیقی زیارت رضوی و گردشگری»، «راهکارهای مقابله با آسیب نگرش گردشگرانه به زیارت» سامان یافته است. در بخش «کلیات» به تبیین واژه‌های زیارت، گردشگری و گردشگری دینی پرداخته و در ادامه اهمیت و جایگاه گردشگری در قرآن و سیره اهل بیت (ع)، اهمیت جایگاه گردشگری در قرآتن و سیره اهل بیت (ع) و همچنین وجوه گردشگری در اسلام در قالب علمی، تبلیغی، زیارتی و تفریحی بیان شده است. بخش دوم این اثر گردشگری دینی را در ادیان مسیحیت، یهود، بودیسم و هندوئیسم و بخش سوم نیز زیارت و گردشگری دینی زیارت را به عنوان مهمترین انگیزه در گردشگری دینی بررسی کرده و در ادامه رابطه زائر و گردشگر و انواع نظریات در این مورد تبیین شده است. بخش چهارم به آثار و ابعاد گردشگری دینی اختصاص دارد و در این بخش ابعاد فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و دینی و معنوی گردشگری بررسی شده است. بخش اصلی کتاب بخش پنجم است که به موضوع گردشگری و زیارت به صورت تطبیقی در سه بخش دانشی، گرایشی، کنشی می‌پردازد.

بخش ششم راهکارهای مقابله با آسیب نگرش گردشگرانه به زیارت تبیین شده و در بخش هفتم که به نوعی جمع بندی کل کار است و بهنوعی حاصل مقایسه ای است که در بخش پنجم بین گردشگری و زیارت انجام شده است و ایده اصلی کتاب بررسی و تایید می‌شود.

کتاب « آسیب شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی» توسط انتشارات بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است .

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید