درسنامه تربیت اجتماعی
۱۴۰۳-۰۱-۰۸

تربیت اجتماعی - انتشارات تدبر در قرآن و سیره

پدیدآور: محمدحسین الهی زاده

مشخصات نشر: مشهد، موسسه فرهنگی تدبر در قرآن و سیره، 1399

مشخصات ظاهری: 304 ص

شماره دیویی: د 752 الف 297/483

معرفی کتاب:

هدف اصلی از کتاب « درسنامه تربیت اجتماعی»، لزوم جامعیت بین اجتماع و فرد، با اولویت نسبی اجتماع است. این حوزه از تربیت، درصدد است که طیفی از معارف قرآن کریم پیرامون جامعه، در میان مردم احیا شود؛ به گونه ای که مفهوم عوام و مقبول خواص باشد تا با کسب بینش اجتماعی، از فردگرایی که امروزه محصول تمدن غربی است، رها شده و گرایش به اجتماع و جامعه برای آن ها حاصل شود و فعالانه وارد عرصه اجتماع شده و نه تنها جامعه پذیر شوند؛ بلکه در جامعه سازی و جهانی سازی جامعه اسلامی نقشی موثر داشته باشند.

بدین منظور، کتاب « درسنامه تربیت اجتماعی» در چهار فصل تدوین شده است؛ فصل نخست، با عنوان « هستی جامعه »، شامل مفهوم شناسی « تربیت»، « اجتماع و جامعه»، « تربیت اجتماعی» و نیز تبیین« اصالت جامعه» با اشاره به « هویت واحد جامعه» ومثال های قرآنی و عرفی در جهت اثبات این هویت واحد است؛ همچنین در این فصل به ضرورت ها و اهداف بحث « تربیت اجتماعی در قرآن و سیره » نیز پرداخته شده است.

در فصل دوم، نخستین گام تربیت اجتماعی در قرآن و سیره که شناخت جامعه از دیدگاه قرآن است.

فصل سوم با عنوان « جامعه پذیری»، به گام دوم تربیت اجتماعی اختصاص یافته است که اجتماعی شدن افراد در آن مدنظر است.

پس از آنکه افراد، رویکرد اجتماعی قرآن را دریافت کرده و آن را می پذیرند، بستر جامعه سازی و سپس جهانی سازی فراهم می شود؛ از این رو فصل چهارم کتاب، این گام از سیر تربیت اجتماعی را با عنوان « جامعه سازی و جهانی سازی» در چهار بخش تبیین کرده است.

امید است این اثر، گامی در جهت تصحیح بینش های ناقص یا غلط فردی در عمل به قرآن، اولویت بخشی به تربیت اجتماعی در موارد تعارض با تربیت فردی، عمل جمعی به آموزه های دین، تعالی جامعه اسلامی، دستیابی به جامعه آرمانی قرآنی و در نهایت، جهانی شدن فرهنگ اسلام و تحقق تمدن نوین اسلامی می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید