امام علی علیه السلام در قرآن
۱۴۰۳-۰۱-۱۱

پدیدآور: محمدجواد میرحائری

مشخصات نشر: قم: یاس زهرا (س)، 1394

                                                              مشخصات ظاهری: 424ص

رده بندی دیویی: الف 929 م 297/951

معرفی کتاب:

پیامبران صاحب شریعت یا همان اولوالعزم، پنج تن بودند و دیگر رسولان به توضیح و بیین شریعت این بزرگان می پرداختند. پس از رسول گرامی اسلام که آخرین پیامبر صاحب شریعت بودند، امامانی از جانب خداوند متعال برای مردم مقرر گردیدند تا به توضیح و تشریح دین مبین اسلام پس از رسول خدا (ص) پرداخته و مردم را از ضلالت به سوی هدایت رهنمون سازند چون راه امامان معصوم همان راه رسولان الهی است. در کتاب « امام علی علیه السلام در قرآن» بررسی آیاتی از قرآن کریم است که به این مسئله اشاره دارد و امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام را پس از رسول خدا (ص) به اثبات می رساند.

در مقدمه کتاب حاضر چنین می خوانیم: تعدادی از آیات، اشاره به لزوم تعیین جانشین توسط رسول الله (ص) دارند و تعدادی دیگر اشاره نموده اند که لزوما این جانشین باید معصوم باشد. البته از آنجایی که نظر و عقاید شیعه در این موارد بسیار واضح است بیشتر از کتب عامه در تفسیر این آیات استفاده گشته تا عقاید و نظرات علمای غیر شیعی نیز در این باره بیان گردیده باشد تا توانسته باشد با استفاده از کتب غیر شیعی، اثبات حقانیت شیعه نماید.

لازم به ذکر است که این یکصد و ده آیه ای که مورد بررسی قرار گرفته، تنها بخشی از آیات فراوانی است که در این باره وجود دارد.

برخی از بزرگان درباره ی حضرت علی (ع) در قرآن نیز چنین گفته اند: 

یزید بن رومان: « آن اندازه ای که از فضل و کرامت در مورد علی (ع) در قرآن آیه نازل گشته، در مورد هیچکس نازل نگشته است.»   

عبد الرحمن بن ابی لیلی: « همانا در مورد علی (ع) هشتاد آیه در قرآن کریم وجود دارد که هیچکس از امت در آن شریک نیست.» 

ابن عباس: « در مدح امیر المومنین، بیشتر از سیصد آیه در قرآن کریم وجود دارد.»

کتاب « امام علی علیه السلام در قرآن» تالیف محمدجواد میرحائری در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد. 

 

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید