قلب قرآن: تفسیر سوره یاسین
۱۴۰۳-۰۱-۱۴

پدیدآور: علی مهدوی دامغانی

مشخصات نشر: انتشارات دلیل ما

مشخصات ظاهری:807ص

شمارة دیویی:م ش /53ی297/18

معرفی کتاب:

سورة مبارکة یاسین از حین نزولش تا قیام قیامت همواره ملجأ و ملاذ مسلمانان و مایة قرب آنان به پیشگاه رب‌العزه جل جلاله است. نموداری از کل قرآن مجید است که اگر به آن دقت کنیم می‌بینیم مانند قرآن آیات مبارکات آن شامل اصول عقاید اسلامی و بعضی از احکام و فرایض و نوافل و برخی قصص و تواریخ گذشتگان است.از همان عهد اول اسلامی تا کنون این سورة شریفه رتبه و منزلت خودرا به نحو خاصی در نزد مسلمانان حائز شده است، زیرا اقبال عمومی آنان بر تلاوت این سوره چه در ضمن اعمال عبادی ویا مراسم خاص و مستحبّات مشهور است. فضیلت‌های بسیار این سوره مردم را سزد که با زیر و بم تفسیر آیه‌های این سوره آشنا شوند و از دریای نعمتها بهره بردارند.کتاب" قلب قرآن: تفسیر سوره یاسین" به این مهم می پردازد.

کتاب حاضر در چهار فصل تنظیم شده است: فصل اول با عنوان (بیانی در عظمت قرآن مجید) به تفسیر و موضوع این علم پرداخته است؛ در فصل دوم با عنوان (فضیلت و اهمیت سورة مبارکة یس ) به بیان مواردی از جمله معرفی این سوره ، آثار قرائت این سوره، فضیلت سوره مبارکة یس در تورات و... پرداخته است؛ در فصل سوم که عنوانش( پژوهشی در «بسم الله الرّحمن الرّحیم») است به اهمیت این ذکر الهی وضرورت استعانت از خداوند با این ذکر است. هریک از واژه های این ذکر به تنهایی مورد بررسی قرار گرفته و به تفصیل شرح داده شده است؛ فصل چهارم این اثر هریک از آیات سورة مبارکة یس را به تفصیل بررسی و تفسیر نموده‌است.                                                             به عنوان نمونه در تفسیر آیة هشتاد و سوم  به تفصیل به شرح تنزیه خداوند از هر عیب و نقص، معنای ملکوت کل شیء، مالکیت و حاکمیّت بی قید وشرط و عدم کاستی از خزائن الهی باوجود بخشش و عطایا  پرداخته شده است.

در صفحة781 کتاب " قلب قرآن: تفسیر سوره یاسین" در در بخشی از تفسیر آیه آخر سورة مبارکة «یس» می‌خوانیم:

تمام مخلوقات محدودند و کمالات آن‌ها هم حد دارد؛ علم ما، قدرت ما، حیات ما و سایر کمالات و دارائی‌های ما،  همه و همه محدودند، امّا علم و قدرت وحیات و تمام اوصاف و اسماء ذات حضرت حق بی حد و حصر هستند زیرا هر حدی نقص است و خدای عزاسمه از هر نقصی مبراست. او نهایت سلطنت بر هر چیزی است، خزائن و ملکوت همه چیز به دست اوست و هرچه به بندگان عطا کند از خزائن او چیزی کم نمی‌شود. در روز قیامت همه به سوی او بازگردانده می‌شوند و به جایگاهی می‌رسند که هیچ‌کس جز خدا مالک چیزی نیست.  

کتاب " قلب قرآن: تفسیر سوره یاسین" در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید