تفسیر نهج ‌البلاغه
۱۴۰۳-۰۱-۱۸

پدیدآور: مصطفی دلشاد تهرانی

مشخصات نشر:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها

مشخصات ظاهری: نوزده،559ص

شمارةدیویی:ن/ ت642د297/9515

معرفی کتاب:

نهج البلاغه گنجینه‌ای گران‌سنگ در میراث فرهنگی و تمدّنی بشر به شمار می‌رود و گزیده‌ای است از مطالب به یادگار مانده از امام علی(ع) که به دست ابوالحسن محمدبن حسین موسوی( شریف رضی )در سال400 هجری تألیف شده است. کتاب" تفسیر نهج البلاغه" با نگاه به موضوعات اساسیِ نهج البلاغه و نیز با توجه به سه شرح مهمّ بر آن سامان یافته است و در آن هدف هایی چون آشنایی با نهج البلاغه و شناخت مهم ترین مباحث آن آگاهی از روش سه شارح برجسته نهج البلاغه در شرح خود: ابن ابی الحدید، ابن میثم بحرانی و محمدجواد مغنیه و نیز آشنایی با روش شرح تجزیه‌ای نهج البلاغه دنبال شده است.

بخش های گوناگون این نوشتار عبارتند از: بخش نخست آشنایی با نهچ البلاغه؛ بخش دوم آشنایی با شرح ابن ابی‌الحدید و مباحث ادبی و تاریخی نهج البلاغه با تأکید براین شرح؛ بخش سوم آشنایی با شرح ابن میثم بحرانی و مباحث کلامی و اعتقادی نهج البلاغه با تأکید بر این شرح؛ بخش چهارم آشنایی با شرح محمدجواد مغنیه و مباحث تربیتی و اجتماعی نهج‌‌‌البلاغه با تأکید براین شرح؛ و بخش پنجم نمونه‌هایی از شرح تجزیه‌ای نهج البلاغه: شرح خطبة شصت و چهار، نامة چهل و پنج، و بیست حکمت نخست نهج البلاغه.

در سراسر کتاب" تفسیر نهج ‌البلاغه"، مطالب نهج البلاغه، محور بحث بوده و متن نهج البلاغه و شماره‌گذاری آن، برگرفته از نسخة دکتر صبحی صالح است که نسخة مشهور و رایج جهان امروز است. شریف رضی در باب‌بندی نهج البلاغه، آن را به سه باب ِخطبه‌ها، نامه‌ها، و حکمت‌ها تقسیم کرده ولی گاهی در گزینش خود به مطالبی رسیده است که نه خطبه، نه نامه، و نه حکمت بوده ؛ از این‌رو  آن مطالب را در نزدیک‌ترین باب- از نظر ساختار و محتوا قرار داده است.

در ترجمة متن نهج البلاغه، در سراسر کتاب، از دو ترجمة سید جعفر شهیدی و سید محمدمهدی جعفری استفاده شده است.

کتاب" تفسیر نهج البلاغه" تالیف مصطفی دلشاد تهرانی در کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی موجود می باشد.

مؤلف/نویسنده/عکاس:
منبع:
مقدمه کتاب
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید